Sedan i september har den nya trafikskolans två körskollärare (en man och en kvinna) samt två receptionister arbetat i Knivsta.
– Det har gått bra hittills, vi har känt oss väldigt välkomna av Knivstaborna, säger kedjans nyanställda verksamhetschef Maria Johansson, som själv är Knivstabo.
Företaget bildades i Sollentuna 2015 och har sedan tidigare även körskolor i Sollentuna, Danderyd, Sundbyberg och Upplands Väsby.
– En nyhet är att Trafikverket från 1 juli kommer att börja med uppkörningar även i Upplands Väsby. Då kommer Knivstaeleverna att kunna välja om de vill köra upp i antingen Uppsala eller Upplands Väsby, berättar Maria Johansson.
Sedan starten har även elever från Uppsala, Rimbo, Sigtuna och ända från Stockholms innerstad sökt sig till trafikskolan i Knivsta. Stadsborna kommer hit för att det är lugnare på gatorna, enligt Maria Johansson.
Men hur gör ni med träning i stadstrafik?
– I slutet av utbildningen har vi lektioner där eleverna får träna att köra motorväg eller landsväg till Uppsala. I stan får de sedan öva på exempelvis dubbelfiler och rödljuskorsningar.
För några år sedan hade en trafikskola från Märsta en filial i Knivsta, men sedan långt tillbaka har orten inte haft någon trafikskola med egen reception på orten.
Hur väcktes idén?
– Kullens ägare fick en förfrågan från fastighetsägaren Genova om vi ville hyra lokalen här intill stationen och det passade bra, bland annat för att många barn i kommunen (framförallt i Alsike) nu har vuxit upp och nått körkortsålder.
Cirka 60 procent av körskolans elever väljer att ta körkort för automatväxlad bil.
– Samtidigt är det vissa arbetsplatser och yrken som fortfarande kräver körkort för manuellt växlad bil. Exempelvis åkerier, polisen och flera kommuner. Vissa kommuner har numera svårt att få tag i personer som kan köra deras manuellt växlade bilar, säger Maria Johansson.
Första stegen för att ta körkort är att ansöka om ett körkortstillstånd och göra ett syntest. Under den första lektionen kan bilskollärare göra en bedömning av ungefär hur många lektioner som behövs. Vissa har möjlighet att köra privat med en förälder först, medan andra börjar på trafikskola direkt.
– Det kan vara både för- och nackdelar med att köra privat. Risken är att man lär in fel rutiner och att det blir svårt att lära om. Vi uppmuntrar dem som även kör privat, att den de brukar köra med gärna får sitta med (tyst) i baksätet i början för att höra vad vi lär eleven.