Beslutet om en gång- och cykelväg längs den olycksdrabbade vägsträckan mellan Vassunda och Flottsund i Uppsala togs redan 2018, påhejat av Knivsta och Uppsala. Men inget bygge har påbörjats och på lördagen kunde UNT avslöja att det är oklart om projektet kommer med i länsplanen för Region Uppsalas framtida infrastruktursatsningar.
– Det är inte säkert att cykelvägen kommer med, sa Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala, till UNT.
För Klas Bergström (M), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen i Knivsta kommun, kommer beskedet som en överraskning.
– Jag kände faktiskt inte till det, men jag vet nu att kommunen fick information om detta under senvåren. Men det här är bara en bedömning och det är ännu inte klart hur det blir, säger han.
En orsak till förseningen är enligt regionen att Trafikverket bakat ihop länsväg 255 som en del i infrastruktursatsningarna kring hela fyrspårsutbyggnaden, den så kallade Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm.
– Det skulle vara önskvärt om cykelvägen kunde byggas tidigare, men i slutändan är det inte vi i Knivsta som styr, säger Klas Bergström.
Enligt kommunstyrelsens ordförande kommer nu Knivsta att försöka påverka regionen att prioritera väg 255, som han beskriver som trafikfarlig. Vägen är smal och trafikerad, dels på grund av arbetspendling och dels eftersom det är det enda sättet att ta sig till det populära naturreservatet Morga hage.
I kommunen råder i stort sett politisk enighet om att cykelvägen bör byggas så fort som möjligt. Miljöpartisten Jacob Risberg är ordförande i samhällsutvecklingsnämnden och kallar regionens besked för ”olyckligt”. Förutom argumenten om trafiksäkerhet och att tillgängliggöra naturområden, lyfter han klimatfrågan. Måndagens dystra FN-rapport om klimatet måste tas på allvar, menar han.
– Vi vill ju främja cyklandet så mycket det går. Med tanke på IPCC:s (FN:s klimatpanel, reds anm) rapport så känns det hål i huvudet att inte göra det, säger han.
När fyrspåret är färdigbyggt kring år 2042 ska det även finnas en cykelväg parallellt med spåren mellan Uppsala och Knivsta. Att invänta den tycker Jacob Risberg inte är något alternativ.
– Den cykelvägen kommer man inte att kunna påbörja förrän man vet hur spåren ska dras. Och man kanske till och med väntar med ett sådant projekt tills spåren är helt färdigbyggda.