Knivstaparet lanserar kafébutik i Uppsala: ”Galenskap”

Knivstaparet Tilda och Niklas Malmelöv trotsar pandemin och tar sitt kafékoncept till Uppsala. ”Har man ett koncept som fungerar så spelar det ingen roll när man öppnar”, säger 26-åriga Tilda.

Tilda Malmelöv vågar satsa under pandemin.

Tilda Malmelöv vågar satsa under pandemin.

Foto: Jennifer Berg Eidebo och privat

Knivsta2021-05-18 10:00

I november öppnade Tilda Malmelöv porten till Uno fika & butik i Knivsta, vilket UNT berättat. Nu är planen att i slutet av augusti öppna ytterligare en kombinerad kafé- och inredningsbutik, med fokus på ekologiskt och lokalproducerat, i Uppsala. 

– Det känns jättespännande och jag tror att vårt koncept med Uno har något nytt att bidra med till staden, säger 26-åringen och berättar att de två kaféerna kommer att drivas ihop med maken Niklas Malmelöv.

undefined
Tilda Malmelöv säljer mycket ekologiskt kaffe i sin kafébutik i Knivsta. Här finns också inredningsprodukter som ska inspirera till en hållbar livsstil.

Den nya lokalen ligger på Bredgränd i centrala Uppsala, inte långt från Stora torget och Fyrisån. Här huserade tidigare spelbutiken Game stop och eftersom lokalen är större än i Knivsta, med plats för 15–20 gäster, kommer fikabröd och luncher att tillagas här.

Men det blir ingen uteservering eftersom Bredgränd är för smal.

– Kanske kommer vi att kunna ha en bänk längs väggen eller så, säger Tilda Malmelöv.

undefined
26-åriga Tilda Malmelöv öppnade kafé och inredningsbutik i november i Knivsta. I sommar lanseras konceptet i Uppsala.

Paret har sagt upp sig från sina fasta jobb för att satsa på sina kafébutiker på heltid. Tilda Malmelöv håller med om att det kan verka våghalsigt att satsa som egenföretagare under pandemin och skojar om att det är ”galenskap”. Men det kan också finnas fördelar.

– Ja, har man har ett koncept och en affärsmodell som fungerar så spelar det ingen roll när man öppnar. Vi har haft lagom med kunder i Knivsta och det har gett oss möjligheten att slipa till verksamheten, men också tvingat oss att vara extremt noggranna med att ha koll på kostnaderna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!