Det är ölsorten Train station brewery IPA som nu lanseras över hela Sverige.
– Den här lanseringen gör att vårt bryggeri finns representerat i nästan alla Systembolagets butiker. Det är jättekul för oss och väldigt roligt att sätta Knivsta på kartan. Det står “Made in Knivsta, Sweden” på alla burkar, säger Simon Vikström, en av bryggeriets grundare.
Lanseringen beräknas bli värd cirka 13 miljoner kronor. Det kan jämföras med att företaget 2022 omsatte cirka 8 miljoner kronor och det året bara hade två fast anställda. Att skala upp produktionen medför både stora utmaningar och nya möjligheter för företaget efter två ganska svåra år med pandemi och hög inflation i en bransch som drabbats mycket hårt.
– Den största utmaningen blir nu att lyckas producera allting. Vi har redan fått köpa flera nya jästankar, vilket förvisso är ett väldigt kul problem, säger Colin Nordström, grundare och ansvarig för produktionen.
I dag är de fem personer som arbetar i bryggeriet. Vid buteljering tar de hjälp av extra personal. I puben i Knivsta stationshus arbetar 4–5 personer.
Nyligen har en av de anställda, David Jonsson Buttery, även fått ett stipendium från bryggerinäringen för att jobba vidare med bland annat hållbarhetsarbetet på bryggeriet. Han hoppas kunna utveckla mer klimatsmarta bryggmetoder genom att få mer kunskap om labbanalyser och kvalitetsarbete.
”Jag drömmer om att ha ett laboratorium på Train station brewery där vi också kommer kunna hjälpa andra bryggerier med analyser”, säger David Jonsson Buttery bland annat till sajten Beernews.se.