Knivstafamilj fast i strömlöst hotell

Vad gör man när katastrofen drabbar en mitt i semestern? I ett fjärran land kan det vara svårt att veta sina rättigheter. Familjen Hult från Knivsta fastnade på ett strömlöst hotell i New York efter stormen Sandy.

Knivsta2012-11-02 09:07

Över 18 000 flygningar ställdes in och åtta miljoner amerikanska hushåll stod strömlösa efter att stormen Sandy slog mot USA:s östkust under måndagskvällen.
Under torsdagen var fortfarande sex miljoner amerikanska elkunder utan ström och enligt elbolagen kommer det dröja minst två dagar till innan landet får full strömförsörjning.

För familjen Hult från Knivsta blev semestern i New York en mardröm.
– När stormen kom satt vi alla på hotellrummet och väntade, vi hade ju hört på tv att den var på väg. Strömmen gick nästan direkt och det blev helt svart. Nu har vi inte haft någon ström eller värme sen dess och vi vet inte vad vi ska göra, säger mamma Lotta Hult när UNT pratar med henne via telefon från New York.
Familjen Hult har förgäves försökt få tag på sitt resebolag och sin försäkringsbyrå, men fått höra att ingenting kan göras. Inte förrän lördag kan problemen på hotellet vara lösta, men då åker familjen hem.
– Vi duschar i kallvatten och måste springa i trappor till sextonde våningen varje dag eftersom det inte finns någon säker hiss. Ingen städar våra rum och det är kolmörkt på rummen. Det är fruktansvärt, säger Lotta Hult.

Som resenär har man rätt att få ersättning för de kostnader som följer inställda och försenade resor. Vid en naturkatastrof är det andra regler, då flygbolagen ofta inte ersätter oförutsägbara kostnader. Extra hotellnätter, förlorad arbetsinkomst och transporter kan då hamna på resenären.
– Flygbolaget är bara skyldiga att göra det ”som rimligen kan förväntas”. Det innebär att de vid en oförutsedd händelse som en storm kan hänvisa till extraordinära omständigheter och resenären kan då belastas med alla kostnader, säger Fanny Andersson, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Som drabbad resenär kan man kontakta den kommunala konsumentrådgivaren för att få hjälp vid en tvist med sin anlitade resebyrå och ärendet kan också drivas vidare till Allmänna Reklamationsnämnden.
I de fall där man reser med utomeuropeiska flygbolag är det betydligt svårare och vid en tvist kan man behöva gå via utländska myndigheter.
– Därför rekommenderar vi att man alltid läser resevillkoren på respektive flygbolag innan man reser, säger Fanny Andersson.
Nu hoppas Familjen Hult på att få flyttas till ett nytt hotell.
– Vi ville bara få en fin semester, nu känner man sig väldigt maktlös, säger Lotta Hult.

FAKTA

Vad har man rätt till?
Vid inställt flyg har man som resenär alltid rätt att av- eller omboka sin resa, oavsett anledning till inställningen. Om resan skjuts upp har man också rätt att få logi och mat under tiden för fördröjningen.
Flygbolaget är alltid skyldigt att göra det som ”rimligen kan förväntas” vid skador och förseningar. Då en naturkatastrof är en oförutsägbar händelse kan resebolaget frånsäga sig allt ansvar för kringkostnader, såsom hotellnätter, transportkostnader och förlorad arbetstid. Reglerna gäller bara om du flyger med ett europeiskt plan, annars gäller flygbolagets egna föreskrifter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!