Knivstaborna nekas rådgivning
I tre år har Knivsta kommun varit utan konsumentrådgivning, en tjänst som kommunen tidigare köpte från Uppsala kommun. Nu ökar trycket från Knivstabor att tjänsten återinförs.
Men det blev nobben.
- Jag får inte hjälpa dig fick jag till svar, säger Marianne Stolt som hänvisades till Knivsta kommuns jurist.
- Men de är bara till för Knivstas politiker svarade de i växeln, säger Marianne Stolt.
Det finns ett behov av att fråga någon om råd när mobiloperatören trilskas, eller när byggfirman gjort ett slarvigt jobb. Det styrks av samtal till Knivsta kommuns växel, ett medborgarförslag i ämnet och en färsk insändare i det lokala annonsbladet i Knivsta.
På Konsument Uppsala får man ta emot många upprörda och ledsna konsumenter, men de från Knivsta får ingen hjälp.
- De som ringer oss vill vi ju hjälpa och ofta vet vi hur konsumenter ska gå vidare, säger Eva-Lena Schweitz på Konsument Uppsala.
Hon uppskattar att rådgivningen i Uppsala får cirka 300 samtal från boende i kommuner som inte har hängavtal med Uppsala kommun, och som därför nekas rådgivning. Majoriteten av de samtalen är från Knivsta.
Många frågor från Knivsta handlar, enligt Eva-Lena Schweitz, om byggnation. Om murar som faller sönder, om försenad inflyttning och allmänt missnöje med utförda byggjobb.
- Det är jättetråkigt att vi inte kan hjälpa Knivstaborna, men samtidigt måste kostnaderna täckas för lokaler och löner, säger Eva-Lena Schweitz som hoppas att ett nytt avtal kan tecknas mellan kommunerna.
Anledningen till att rådgivningen togs bort för tre år sedan var ett för klent intresse. För få besökte rådgivarna som kom till Knivsta bibliotek några timmar i veckan.
Göran Nilsson (m), ordförande i kommunstyrelsen, har bett att få "konsumentsamtalen" kopplade till sig och håller som bäst på och undersöker deras karaktär.
- Många samtal handlar om juridiska tvister och då är frågan om det är en kommuns uppgift att gripa in, säger Göran Nilsson.
Men det ökande trycket från medborgarna gör att Göran Nilsson öppnar en dörr på glänt:
- Mycket möjligt att vi ska återupprätta den här tjänsten i någon form.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!