Knivsta station inte festklädd
20 augusti stannar Upptåget 15 minuter på Knivsta station för en invigningsceremoni. Men i dag inbjuder inte perrongen till festtal om ny trafik och firande av fler tågavgångar.
— Pendlarna får morgon och kväll en minimal skönhetsupplevelse på perrongen, säger han.
Knivsta kommun har nu skickat ett brev till Banverket där man uppmärksammar de brister som finns. "Klotter och skadegörelse har förfulat stationen", står det i brevet. Kommunen önskar att Banverket rustar upp stationen inför invigningen.
— Den här dagen är ett bra tillfälle för de statliga verken att visa upp sig, och för SJ och UL finns en chans att locka nya resenärer till kollektivtrafiken, säger Mats Eriksson som arbetar som planeringssekreterare på Knivsta kommun.
Terry Carlbom är en av de potentiella talarna 20 augusti, hur känner du för att hålla tal bredvid en nerklottrad stationskur?
— Jag skulle känna brist på engagemang, säger han.
Terry Carlbom ser en uppsnyggning inför 20 augusti som en första etapp för att få till en ökad trivsel för tågresenärerna. Men han vill också att planen för hela stationsområdet får fart.
— Det gäller att skapa bestående värden i anslutning till stationen och där spelar upprustningen av årummet en viktig roll, säger Terry Carlbom.
Kjell-Åke Averstad, chef för östra banregionen på Banverket, har läst brevet och säger till UNT att han ska sätta sig in mer i frågan och ta reda på ansvarsfördelningen.
— Vi ska titta på det och föra en dialog med kommunen om vad man kan göra på kort sikt. Även om miljön inte är fulländad så ska inte den fördunkla det faktum att det blir ett lyft med mer trafik på sträckan, säger Kjell-Åke Averstad.
Knivsta kommun har räknat ut att Upptåget gör att antalet tåg som passerar Knivsta ökar med mer än 50 procent. Konsekvensen blir att bommarna strax söder om stationsområdet är nedfällda längre tid när den nya trafiken drar i gång, med ökad köbildning som följd.
Därför "vädjar" nu Knivsta kommun till Banverket att bygga en planskild korsning, främst för att öka säkerheten för passerande skolbarn.
" Ur kommunens synvinkel är det bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka inträffar", skriver kommunen i ett brev till Karl-Åke Averstad, chef Banverket i Mälardalsområdet.
Kjell-Åke Averstad på Banverket säger till UNT att han förstår problematiken. Han säger att plankorsningen funnits med i tidigare planer och att det är hög tid att se över frågan på nytt.
— Vi måste hitta en långsiktig planering för att lösa konflikten. Dessutom måste finansieringen lösas mellan Banverket och väghållaren, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!