Knivsta startar resursskola
Knivsta kommun startar en resursskola för att på ett tidigt stadium fånga upp elever som riskerar att inte nå upp till kunskapsmålen. Tanken är att verksamheten ska rymmas på Thunmanskolans skolområde och starta i höst.
- Bakgrunden till att den här skolan startas är att Skolverket kritiserade kommunens specialundervisning vid inspektionen 2003, säger Inger Back, rektor för Sjögrenska gymnasiet och chef för Knivsta kommuns stöd- och konsultationsteam.
Hon har varit med och utvecklat den nya skolan som till hösten ska ha minst en specialpedagog och en beteendevetare i personalstyrkan.
- Vi har gått ut med en annons och ansökningarna dräller in, säger Inger Back.
Tanken med den nya verksamheten är att fånga upp barn med inlärningsproblematik från hela Knivstas skolområde. I en mindre grupp (maximalt åtta elever) med tätare vuxenkontakter ska elevernas kunskapsluckor täppas till, självförtroende byggas upp och verktyg slipas till för en framgångsrik skolgång.
- Kunskapsmålen är hela tiden det centrala, och eleverna ska tillbaka till sin skola, senast i årskurs nio, säger Inger Back.
Gruppen som arbetat med den nya modellen har även tittat på lösningar som bygger på att elever ges stöd på den egna skolan. Men det har fallit på att det inte går att samla kompetens av det slaget som krävs, på alla skolor.
- Vi har kommit fram till att exkludera en elev en kortare eller lite längre tid är den bästa vi kan skapa i dag. Men det ska utvärderas, säger Inger Back som gärna ser att den nya skolverksamheten kopplas ihop med pedagogisk forskning.
Hur ska ni göra för att elevgruppen inte ska betraktas som ett b-lag?
- Det är de vuxna i skolan som bär ansvar att förmedla en positiv bild av resursskolan. Det är även en etisk fråga, att försvara människovärdet. Vi är lika värda med behöver olika hjälp för att lyckas, säger Inger Back.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!