Knivsta kommuns webbplats utvärderas

Knivsta kommuns webbplats är användarvänlig, men det finns förbättringsmöjligheter. Den slutsatsen dras i en c-uppsats där kommunens webbplats utvärderas.

Knivsta2007-03-30 17:41
Uppsatsen, som har skrivits av Bo Engberg som läser data-och systemvetenskap på Uppsala universitet, bygger på intervjuer med tjugo personer i olika åldrar, lika många män som kvinnor. Intervjupersonerna (de flesta boende i Knivsta) har fått sätta betyg och omdömen på kommunens hemsida dels efter att tagit reda på svaren till en rad frågor med hjälp av hemsidan, dels utifrån allmänna utgångspunkter som språk, färg och storlek på rubriker med mera.

Hälsohusets öppettider, telefonnumret till biblioteket och vem som är andre vice ordförande i kommunstyrelsen är exempel på konkreta frågor som intervjupersonerna med hjälp av hemsidan skulle hitta svaren till. Och det gick bra överlag:
?Sammanställningen av resultatet visar att deltagarna uppfattar Knivsta kommuns webbplats som användarvänlig, men att den kan göras bättre?, står det i uppsatsen.
Men det finns områden som kan stärkas, enligt intervjupersonerna. Snabblänkar till Hälsohuset och biblioteket efterlyses, liksom bättre kartor med kommunens olika verksamheter utsatta. Ett annat önskemål var telefonnummer till förskolornas olika avdelningar.
Generellt var männen i undersökningen mer nöjda med webbplatsen än kvinnorna, vilket Bo Engberg förklarar med ?att kvinnorna är mer vana med internet och ställer högre krav på en fungerande webbplats?.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!