Knivsta investerar i chatboten Kommun-Kim

Snart ska kommunen gå att nå även på kvällar och helger i och med satsningen på chatboten Kommun-Kim. Chatboten som kostar 225 000 kronor ska öka servicenivån och frigöra tid för kommunens verksamheter.

Chatboten införs som ett komplement, den som vill kan i fortsättningen ringa eller mejla till kommunen. Arkivbild.

Chatboten införs som ett komplement, den som vill kan i fortsättningen ringa eller mejla till kommunen. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Knivsta2020-09-23 18:07

Under måndagen tog Knivsta kommun beslutet: 225 000 kronor ska läggas på införandet av Kommun-Kim. En chatbot är ett dataprogram som kommunicerar med kommunens invånare med hjälp av artificiell intelligens. Kommun-Kim har redan används i flera kommunen så flera frågor och svar finns redan tillgängliga.

– Den är förladdad med de vanligaste kommunala verksamhetsfrågorna om allt från barnomsorg och skola till bygg, säger Susanne Strand, enhetschef för kontaktcenter i Knivsta kommun.

Kommun-Kim kommer att kunna ge generella svar på olika verksamhetsfrågor, men inte ge svar på vad som gäller för just dig. Det kan finnas frågor som chatboten inte vet svaret på men då kommer den att tala om det och hänvisa till att någon på kommunen får återkomma med ett svar.

Kommunens mål med Kommun-Kim är att öka servicenivån till invånarna, nå en bredare målgrupp och frigöra tid för verksamheterna. 

– Naturligtvis tror vi på den här investeringen, att det ska vara bra för oss och för våra invånare. Vi ska bli mer tillgängliga och fortsätta den digitala utvecklingen.

Chatboten ska införas på prov under ett år för att sedan utvärderas. Det kommer även gå att mejla och ringa som vanligt. Strand hoppas att Knivstaborna ska uppskatta initiativet och möjligheten att få svar på enklare frågor under kvällar och helger.

– Jag hoppas de ska tycka att det är bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!