I förra veckan inledde Knivsta kommun sin dialog med invånare och företagare om hur den nya fyrspårsanläggningen med tillhörande stationer, omkringliggande vägar, tunnlar/broar med mera ska placeras och utformas. Nu diskuteras också lösningar för att motverka trafikstockningar under byggtiden och framförhållning för att företag och butiker inte ska bli inbyggda och isolerade under de sex år som bygget kommer att pågå.
Som UNT tidigare rapporterat har Trafikverket beslutat att de två nya spåren ska dras någonstans intill den nuvarande rälsen, genom centrala Knivsta.
– Fokus går nu från var järnvägen ska placeras, till hur den ska utformas, säger Kristina Sandberg, Knivsta kommuns projektchef för fyra spår.
Just nu tar Trafikverket fram en järnvägsplan som ska ut på samråd nästa år, 2026, och beslutas 2028. Under samrådet kommer alla Knivstabor att kunna skicka in synpunkter på hur järnvägsanläggningen ska utformas. Trafikverket ska i planen peka ut på vilken sida om nuvarande rälsen som de två nya spåren ska byggas genom Knivsta. I planen ska det också framgå hur plattformar, hissar, trappor, järnvägskorsningar, tekniska anläggningar, stationsområden, gångtunnlar och annat ska placeras och se ut.
Vilka som kommer behöva flytta från sina hus är fortfarande inte klart.
– Det besked vi fått är att Trafikverket kommer att ta kontakt så fort de vet om en fastighetsägare är berörd av utbyggnaden. Till sommaren 2026 ska alla berörda ha blivit kontaktade, säger Kristina Sandberg.
Under tiden ska kommunen upphäva detaljplaner och ta fram nya detaljplaner för den mark där de nya spåren, nya tillfartsvägar, stationer med mera ska placeras.
Hur kan ni börja arbetet innan ni vet på vilken sida om rälsen de nya spåren placeras?
– För att hinna måste vi redan nu fatta beslut och tillföra extra resurser till förvaltningen. Trafikverkets första analys är att 15 detaljplaner kommer att beröras och det är mycket för en kommun i vår storlek, säger samhällsutvecklingsnämndens ordförande Mikael Rye-Danjelsen (KNU).
Utformningen av stationsområdena i Knivsta och Alsike kommer att påverka samhällena mycket. Kommunstyrelsen har därför nu också beslutat att tjänstemännen snabbt ska ta fram två utvecklingsprogram för områdena.
– Först ut är Knivsta station. Fokus kommer att ligga på stråk för kollektivtrafik, kommersiell service och gröna mötesplatser, säger Kristina Sandberg.
Exakt var Trafikverket ska bygga stationerna är inte klart, men Knivsta kommun har pekat ut ett möjligt stationsområde.
– Vi vet exempelvis att under Gredelbybron blir det för smalt för att lägga perronger mellan fyra spår. Därmed är det troligt att Knivsta stationsområde kommer hamna en bit söder om bron, säger Mikael Rye-Danjelsen.
Att det plötsligt är bråttom för kommunen förklarar Mimmi Westerlund så här:
– Det är inget självändamål att det ska gå snabbt, utan det är för att vi ska hinna med Trafikverket som vi nu kör på i ett väldigt högt tempo med stora muskler. Vill vi ha något att säga till om så måste vi hålla jämna steg. När vi tillträdde i styret låg kommunen efter i planeringen. Nu upplever jag att vi trots allt ses som en viktig part i detta. Vi är inte bara en liten kommun mellan jättarna Uppsala och Stockholm, säger Mimmi Westerlund (KD).
Både hon och Monika Lövgren (SD) framhåller att det är viktigt för kommunen att centrala platser kring stationerna, till exempel tunnlar, blir välkomnande, trygga och snygga. Ett annat av kommunens projektmål är att bevara de kulturhistoriska miljöerna kring Knivsta station, som exempelvis de röda magasinsbyggnaderna, Knivsta stationshus, gamla bruksvillor, en trädallé och å-rummet. I första hand ska historiska byggnader flyttas i stället för rivas.
– Hela utvecklingen ska tas fram i dialog med invånare och företagare, genom möten och digitalt. De första mötena, som hölls i förra veckan, var mycket välbesökta, säger Monika Lövgren.
Önskar ni inte en vänthall till pendlarna eller något annat modernt?
– Jo, självklart är det något som behövs. Det här är kommunens chans att få med saker som saknas, exempelvis kanske vi även kan dra VA-ledningar under järnvägen nu när den byggs om. Det kan man inte göra när järnvägen väl är på plats, säger Mikael Rye-Danjelsen.
I slutet av 2028 beräknas första spadtaget kunna tas för fyrspårsbygget genom Knivsta och år 2034 ska allt vara klart.