Förslaget som nu har reviderats heter Stadsutvecklingsstrategi 2035 och handlar, som UNT tidigare rapporterat, om att de närmaste 14 åren bygga två nya hållbara stadsdelar med sammanlagt 3 500 nya bostäder. Utbyggnaden ska ske väster om Knivsta station, samt öster och väster om det kommande stationsläget i Alsike.
Hundratals synpunkter kom in till Knivsta kommun under den medborgardialog som avslutades i september.
Många justeringar och förtydliganden har enligt kommunen nu gjorts utifrån synpunkterna.
– Bland annat har två stadsutvecklingsprinciper lagts till. De handlar om att infrastruktur som gator och skolor finns på plats i ett tidigt skede och att hänsyn ska tas till befintliga platsers förutsättningar, till exempel topografi, säger Pelle Mikaelsson, projektledare.
Andra förändringar är att en större stadspark har ritats in intill Knivsta station. Ett kvarter vid Apelsinvägen och ett kvarter längs Gredelbyleden är borttaget.
UNT intervjuade i oktober boende vid Apelsinvägen som var oroade över planerna. Nu har en gräskulle sparats mitt emot deras område.
Är ni nöjda med ändringen?
– Nej, som jag tolkar det kommer fortfarande vår skogsdunge och nästan all mark kring Apelsinvägen och vid Ängby park att bebyggas. Det är jättetråkigt att de inte behåller naturmark och istället skapar en artificiell stationspark, säger Lennart Bergman, boende på Apelsinvägen.
Han anser att kommunen i onödan drar på sig kostnader för drift och skötsel av en anlagd park.
– Istället skulle de kunna spara naturområden som sköter sig själva, som djur trivs i och som barnen tycker om att leka i, tycker Lennart Bergman.
16 februari ska kommunfullmäktige fatta det slutliga beslutet om strategin som också handlar om att underlätta för färdsätt som gång-, cykel- och kollektivtrafik för att minska användandet av fossila bränslen. Stor vikt läggs även vid social hållbarhet, enligt kommunens företrädare.
– Exempelvis handlar det om att göra varje bostadskvarter så småskaligt som möjligt med trygga lekmiljöer, service, skolor, föreningar och mötesplatser på nära håll, sa projektledaren Pelle Mikaelsson i en tidigare intervju.
Under fredagen presenterade KD ett helt eget förslag till stadsutvecklingsstrategi eftersom de inte är nöjda med det nuvarande förslaget.
– Vi har varit emot den höga byggtakten som anges i fyrspårsavtalet sedan start, säger Mimmi Westerlund (KD).