Striden fortsätter: "Knivsta blir en Stockholmsförort"

KD i Knivsta presenterade under måndagen ett alternativt förslag till stadsutvecklingsstrategi för västra Knivsta och Alsike.

"Majoritetens förslag lägger grunden för bostadsområden som ingen bryr sig om och som riskerar att bli otrygga miljöer där man inte vill bo" säger Thomas Malmer och Mimmi Westerlund (KD) som inför beslutet lagt fram ett alternativt förslag.

"Majoritetens förslag lägger grunden för bostadsområden som ingen bryr sig om och som riskerar att bli otrygga miljöer där man inte vill bo" säger Thomas Malmer och Mimmi Westerlund (KD) som inför beslutet lagt fram ett alternativt förslag.

Foto: Läsarbild/Elias Moberg

Knivsta2021-12-13 19:00

UNT rapporterade i helgen om majoritetens förslag till reviderad strategi för hur västra Knivsta och området kring den planerade stationen i Alsike de närmaste 14 åren ska byggas ut med 3 500 nya bostäder. 

Men oppositionspartierna är inte nöjda med det ändrade förslaget.

– Den framlagda stadsutvecklingsstrategin går stick i stäv med fullmäktiges beslut, bland annat med en lägre parkeringsnorm och högre byggtakt än den som kommunfullmäktige fastslagit, säger Mimmi Westerlund, gruppledare för KD.

undefined
"Majoritetens förslag lägger grunden för bostadsområden som ingen bryr sig om och som riskerar att bli otrygga miljöer där man inte vill bo" säger Thomas Malmer och Mimmi Westerlund (KD) som inför beslutet lagt fram ett alternativt förslag.

2020 röstade de emot en folkomröstning om fyrspårsavtalet. Istället röstade KD med den styrande majoriteten om att omförhandla fyrspårsavtalet enligt 13 punkter. Men regeringen sa nej till omförhandling och Knivstas del i avtalet med staten innebär därför fortfarande att här ska bygga 15 000 nya bostäder före år 2057.

Nu menar KD att de 13 punkterna som fastställdes av kommunfullmäktige 25 mars 2020 ska följas i stadsutvecklingsstrategin. 

– Om strategin inte revideras i enlighet med den beslutade inriktningen ser vi skäl att överväga att anmäla ärendet till granskning av kommunrevisorerna, säger Mimmi Westerlund.

Kommunstyrelsens ordförande Klas Bergström (M) svarar att han inte anser att strategin bryter mot något beslut.

– Kommunfullmäktige kommer att fatta slutgiltigt beslut om Stadsutvecklingsstrategi 2035 och har naturligtvis all rätt att göra det. Det kan inte överprövas av den revision som arbetar på kommunfullmäktiges uppdrag, säger Klas Bergström, som också svarar att kommunen inte ska bygga bostäder, utan göra det möjligt att bygga för den som vill.

– Förutsättningen för att företag ska bygga är att det finns en marknad som efterfrågar bostäderna

Majoriteten anser att deras strategi innehåller bostadskvarter som ska byggas småskaligt med trygga lekmiljöer med mera.

KD anser i sin tur att det är deras förslag som handlar om att bygga grönt, tryggt och småskaligt, i stället för högt, tätt och storskaligt.

undefined
Tolvvåningshuset vid stationen är Knivstas hittills högsta hus. KD vill inte att det byggs för högt och tätt, på den motsatta sidan om järnvägen, i västra Knivsta.

– Vi ser redan nu konsekvenser av den oproportionerliga förtätningen, med kraftiga försämringar av infrastruktur i form av bilvägar och parkeringar, och för tätt byggda hus som man inte lyckas hyra ut eller sälja, säger Mimmi Westerlund.

KD anser att den kraftiga exploateringen rimmar illa med invånarnas vilja.

– Knivsta har förutsättningar att fortsätta växa organiskt, och järnvägen behöver byggas ut. Men det måste ske i dialog med invånarna och utgå från Knivstas värden som småskalig, trygg och naturnära ort, säger Thomas Malmer (KD) som anser att majoritetens förslag riskerar att göra Knivsta till ”ytterligare en Stockholmsförort”.

undefined
Thomas Malmer är rädd att Knivsta ska bli som en tätbebyggd Stockholmsförort.

KD:s förslag innebär maximalt 1 500–2 000 (i stället för 3 500) bostäder fram till år 2035 och stopp för förtätning av befintliga områden. Deras mål är att bygga kvarter som liknar exempelvis Luthagen i Uppsala.

– Majoritetens planer handlar snarare om att bygga tätt med en hög andel subventionerade små hyresrätter. Det lägger grunden för bostadsområden som ingen bryr sig om och som riskerar att bli otrygga miljöer där man inte vill bo. Därför anser vi det viktigt att markera mot det förslag som majoriteten nu lagt fram, säger Thomas Malmer som är ledamot i samhällsutvecklingsnämnden.

I kväll, måndag, fattas det första beslutet om strategin i samhällsutvecklingsnämnden. 16 februari ska ärendet slutgiltigt avgöras av Knivsta kommunfullmäktige.

Fyrspårsavtalet

Fyrspårsavtalet innebär för Knivstas del att det ska byggas 15 000 bostäder till år 2057 i utbyte mot fler tågspår, tågstopp i Alsike, en motorvägspåfart och cykelväg utmed spåret.

Knivsta kommun har begärt omförhandling av avtalet med syfte att minska antalet bostäder till 7 500. Men i december avslog regeringen Knivsta kommuns begäran och inget pekar på att begäran kommer att tas upp på nytt.

Samtliga partier som är för en lägre utbyggnadstakt (L, KD, SD och Kn.nu) sitter i opposition i Knivsta.

Karta: Knivsta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!