Klart för 600 nya lägenheter

Flera partier är kritiska och tre röstade nej, men fullmäktige kunde ändå klubba igenom den nya detaljplanen för centrala Ängby.

I skissen är åttavåningshusen byggda i suterräng mot Gredelbyleden.

I skissen är åttavåningshusen byggda i suterräng mot Gredelbyleden.

Foto: Knivsta kommun

Knivsta2018-08-17 10:00

Den nya detaljplanen omfattar 6–7 kvarter i centrala Ängby, med cirka 600 lägenheter i flerbostadshus. De högsta husen är 8 våningar höga i suterräng närmast Gredelbyleden. I detaljplanen finns även centrumverksamheter, förskola, park och natur.

KD, KNU och SD röstade emot planen.

– Husen är för höga. Vi vill ha max sex våningar i centrala lägen, säger Lennart Lundberg (KNU).

Kristdemokraterna röstade nej av ett annat skäl. Antalet parkeringsplatser är för få, menar Pontus Lamberg (KD).

– Det kommer att bli trafikkaos. Redan i dag är det problem att hitta lediga parkeringsplatser i centrum, säger han.

Detaljplanen sätter p-normen 0,6 bilar per hushåll.

– Vi ville ha normen en bil per lägenhet, säger Pontus Lamberg.

Han påpekar även att framkomligheten blir begränsad på Gredelbyleden, som görs om till stadsgata men fortsätter att vara en genomfartsled.

Vänsterpartiet lade ner sin röst.

– Vi har hållit på med det här ett par år nu och fått igenom en hel del förbättringar under resans gång. Vi är inte nöjda, men vi vill inte stoppa allt, säger Christer Johansson (V).

Han är kritisk till att förskolan fått minskat utrymme för utomhuslek.

– Solstudier visar också att bostadsgårdarna i den norra delen av detaljplanen kommer att bli skuggiga och inte trevliga, säger Christer Johansson.

Han beklagar även att skogen i den södra delen nu får bebyggas.

– I grönstrukturplanen står det att skogen är prioriterad för ekosystemtjänster. Nu byggs den till största delen bort.

Men han är positiv till en cykelled mot stationen och att kommunen köpt naturmark söderut som inte ska bebyggas.

Sverigedemokraterna vill inte bygga storskaligt över huvud taget. Gunnar Larsson (SD) preciserar vad han ogillar med just detta förslag.

– De vill förstöra ett uppskattat naturområde. Gredelbyleden är en pulsåder med farlig och tung trafik och olämplig att bygga kring. Sedan har vi inte avlopp. Ska det stå bajamajor på varenda balkong? Man måste fixa logistiken, säger han.

Klas Bergström (M) hävdar att det går att ansluta till det befintliga avloppssystemet.

– Enligt Roslagsvatten går det att öka kapaciteten genom olika åtgärder, säger han.

Knivsta kommun har ansökt om att få ansluta till Käppalaverket på Lidingö.

– Man kan ansluta vid gränsen till Märsta. Tekniskt sett är det en enkel lösning. Käppala arbetar på ett svar och det finns inga indikationer på att det kommer att ta lång tid, säger Klas Bergström.

Fakta

Ny detaljplan för centrala Ängby

Det planlagda området på 6 hektar ligger strax nordväst om järnvägsstationen, norr och söder om Gredelbyleden.

I dag består marken av skog, öppen ängs- och åkermark och en fotbollsplan. I den nya detaljplanen omvandlas området till stadsbebyggelse med cirka 600 lägenheter.

Gredelbyleden görs om till stadsgata med sänkt fartgräns, avsmalnad vägbana, gång- och cykelväg på båda sidor, trädplanteringar och parkeringsfickor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om