I samband med fyrspårsavtalet kom Trafikverket överens med Knivsta och Uppsala om att kommunerna ska bekosta en ny trafikplats på E4.
Till en början skulle Knivsta betala en tredjedel av kostnaden och Uppsala två tredjedelar. Nu finns ett nytt förslag som innebär att Uppsala kommun ska stå för hela kostnaden.
Är ni nöjda?
– Ja, vi är överens och tycker att det är en rimlig lösning utifrån hur behovet ser ut. Uppsala kommun behöver få den här trafikplatsen klar snabbast, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.
Att trafikplatsen behövs är kommunerna överens om. I fyrpårsavtalet har de förbundit sig att bygga nya bostadsområden utmed järnvägen i Uppsala respektive Alsike. Enligt Trafikverket kommer trafikmängden därför öka så mycket att det behövs en utfart/infart till E4 i gränslandet mellan kommunerna.
Men i ett inledande skede behövs trafikplatsen främst för att all byggtrafik ska kunna ta sig smidigt till och från E4.
– För Uppsala är det i princip ett akut behov. Redan om tio år ska den nya järnvägsstationen Uppsala Södra öppna för trafik och det är ju väldigt kort tid i de här sammanhangen. Därför måste vi nu säkra att man kan angöra byggarbetsplatsen från E4, säger Pelling.
Fyrspåret ska stå klart först i Uppsala kommun (år 2034) och senare i Knivsta (2036). Detsamma gäller bostäderna i fyrspårsavtalet. Uppsala ska ha byggt klart år 2050 och Knivsta 2057.
Enligt Trafikverkets plan ska trafikplatsen stå klar 2029.
Räcker 2029 för er?
– Ja, det är bedömningen, säger Erik Pelling vars kommun har köpt marken av en privat markägare i Knivsta
Trafikplatsen kommer att byggas söder om Mora stenar, nära Halmby. Den beräknade kostnaden var från början 130 miljoner kronor men har med åren stigit något.
Matilda Hübinette (KNU), kommunstyrelsens ordförande i Knivsta, är glad för att trafikplatsen hamnar söder om Mora stenar.
– Det är bra att Trafikverket prioriterar att förstärka infrastrukturen i regionen. I närtid behövs trafikplatsen för att Uppsala ska kunna bygga i Sydöstra stadsdelarna, men på sikt blir den viktig även för invånare i vår kommun.
Vem står för anslutningsvägen?
– Knivsta kommer att bygga anslutningsväg i den egna geografin. Nu återstår för kommunen att analysera när det finns behov av anslutningsvägen och hur den ska finansieras, säger Matilda Hübinette som svarar att en tidig idé varit att ansluta till Björkkällevägen.
– Men vi kommer fortsätta att analysera frågan och se vilket alternativ som blir bäst för Alsikeborna.