Kamp mot fylleri inför valborg

Från klockan sex på måndagsmorgonen delades 1000 broschyrer och några vattenflaskor ut till resenärerna på perrongen i Knivsta. Syftet med aktionen är att minska fylleriet på valborg.

Knivsta2014-04-29 16:52

– Även i år försöker vi i Knivsta tillsammans bekämpa langning av alkohol till minderåriga, säger Alf Ahlstedt (M) vice ordförande i Knivstas socialnämnd och ledamot i länets polisstyrelse.

Lokalpolitiker från olika partier, frivilliga från Röda korset med flera ställer varje år upp gratis på sin fritid för att prata med Knivstabor i alla åldrar om inställningen till alkohol och riskerna för ungdomar kring främst valborg, men även kring skolavslutningen. Ett syfte är att få fler föräldrar och andra vuxna att förstå att de inte ska köpa ut alkohol till ungdomar.

– Kan vi bara få bort en misshandel, en våldtäkt, en alkoholförgiftning så är det en stor framgång, säger Alf Ahlstedt som på perrongen också hade hjälp av kommunens hälsoplanerare, folk från räddningstjänsten, och polisen.

En misshandel kostar samhället i genomsnitt 250 000 kronor, utöver det lidande det kostar brottsoffret och dennes anhöriga.

– En våldtäkt kan kosta så oändligt mycket mer – kanske livet ut. En alkoholförgiftning kan kosta livet, säger Alf Ahlstedt.

Bakom den lokala versionen av den rikstäckande Tänk Om-kampanjen, står i Knivsta också Systembolaget, Knivstas vårdcentraler, Sinnligt, U-FOLD, nattvandrarna och UL.

– Vi vänder oss främst till tonårsföräldrar som genom sin roll som vuxen förebild har stora möjligheter att påverka sina barns alkoholdebut och framtida konsumtionsmönster. Vi ser i undersökningar att de allra flesta föräldrar numera tar avstånd från att köpa ut alkohol till sina tonåringar och det tycker vi är glädjande, säger Stina Desroses, folkhälsosamordnare i Knivsta kommun.

Under valborgsnatten kommer nattvandrarna och personal från Knivsta kommun att gå omkring i Knivsta. Kommunens ungdomsgård Guldgruvan ordnar drogfria arrangemang under kvällen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om