Intresekrock i Husby-Långhundra

Arlanda vill bli det "självklara valet i Skandinavien för näringsidkare, resenärer, besökare". Boende i Långhundra vill kunna bygga till i sin bygd. Det är intressen som tycks gå isär, mer och mer.

Knivsta2007-03-16 09:08
En sex personer stark delegation från Luftfartsverket besökte på torsdagskvällen hembygdsföreningen Husby-Långhundras årsmöte.
Längst ned på föredragningslistan står det "Luftfartsverket informerar om den framtida utvecklingen och verksamheten på Arlanda flygplats och hur det kan påverkar Husby-Långhundra". Det kom först som punkt tre, efter en utdragen propagandaoffensiv.

Fredrik Jaresved, strukturutvecklingschef på Luftfartsverket, sade att målet för Arlanda är att vara "centrum för kommunikation i Skandinavien". Han berättade om 17,5 miljoner resenärer per år i dag, 250 verksamma företag, 77 flygbolag, 126 destinationer och sammanlagt 84 butiker och restauranger.
- Flyget har gått från exklusivt till kollektivt, trenden pekar mot ökad tillväxt, sade Fredrik Jaresved.
Utrikestrafiken på Arlanda har hittills i år vuxit med 4,4 procent jämfört med motsvarande period förra året.
En ny ankomsthall planeras och senare i höst ska Arlanda stå som värd för en stor flygmässa.

Arlanda är en viktig och stor arbetsplats för regionen kunde man läsa mellan raderna. Men många boende i Knivsta vill också veta var man får bygga i framtiden. Arlanda behöver plats för trafiken, det så kallade influensområdet, och innanför det får man inte bygglov i dag på grund av bullernivåerna.
Sedan 2001 har det pågått en utredning om storleken på området. Luftfartsverket har tagit hänsyn till modernare flygplan, nya metoder att räkna ut bullernivåer och vilken ljuddämpande effekt som marken har. I går presenterade Luftfartsverket sina beräkningar och influensområdet över Knivsta har, i grova drag, minskat över skogsområden och brett ut sig närmare tätorten Knivsta. Låt vara att det ännu är ett förslag, men det ser inte ljust ut för utbyggnad av framför allt de östra delarna av Knivsta i framtiden.
Anders Eskhult (c) och boende i Långhundra tror heller inte att uppdelningen av ansvarsområden gynnar Knivsta.
- Nu har vi två att kämpa emot, sade han och syftade på att Luftfartsverket i dag slår vakt om Arlandas intressen och Luftfartsstyrelsen ska bevaka flygplatsens riksintresse, att den även fortsättningsvis ska ha statusen som nationell angelägenhet.

Ett förslag från publiken om att lägga flygtrafik till Ärna i Uppsala, för att minska trycket att bygga ut Arlanda, fick kalla handen.
- Vi vill koncentrera trafiken till ett ställe för att kunna styra större volymer, sade Fredrik Jaresved och påminde om tanken att vara det "viktiga navet".
De som på torsdagen hoppats få höra om ljusning för utbyggnad på landsbygden i Knivstas östra delar fick inte de svar de hoppats på.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!