Håkan Sanchis är uppvuxen i Lagga utanför Knivsta. Här trivdes han bra och i tonåren utbildade sig den händige – och skulle det visa sig konstnärlige – ynglingen till snickare på Bolandsgymnasiet.
– När byggbranschen kraschade under 90-talet såg jag en annons om att SVT sökte snickare. Jag hade arbetat lite med att bygga interiörer på Ikea och tyckte att det var en rolig typ av snickeri, säger Håkan Sanchis.
Sedan dess har han blivit en av Sveriges ledande scenografer och byggledare. Hans kulisser, miljöer och scener syns i allt från barnprogram och Allsång på Skansen till Netflix-serier och nya Beck-filmen.
Bland annat var han byggledare i SVT:s senaste julkalender Trolltider.
– Trollbyn byggde vi av kartonger och reglar. Sedan kom en stor lastbil och sprutade plastskum på byn. Därefter dekormålas allt och man fäster mossa med mera.
När de små trollen skulle filmas byggdes en del av en trappa tio gånger större än den verkliga.
– Vi byggde allt som de små trollen tar i tio gånger större än i verkligheten. Men vi jobbade också med en grön duk med digitala bilder för att förlänga scenerna.
Efter tolv år som snickare på SVT tog Håkan Sanchis steget ut och startade eget 2006. Nu jobbar han både som scenograf och byggledare, något som är ganska unikt och som innebär att han ibland får fördelen att bygga upp det han själv ritar som scenograf.
Sedan många år tillbaka bor han i Stockholm med sin familj och har sin ateljé i Älta. Just nu bygger han på scenografin till Babblarna som ska åka på musikalturné med föreställningar i bland annat Knivsta, Märsta och Uppsala.
Måste man ha en stor ateljé för sådant här?
– Ja, men allt ska sedan in i lastbilar, så du måste bygga i sektioner som går att transportera.
Vilken typ av jobb är roligast?
– Barnproduktioner, svarar Håkan Sanchis blixtsnabbt.
Han har arbetat med nästan alla Junibackens lekutställningar. Förra året gjorde han utställningen "Emil 60 år" där. Han har även gjort scenografin till barnprogrammen Miniräknarna och Mattemacken.
Inspiration får han från filmer, illustrationer och vad barn brukar tycka om. Tidigare kunde han även utgå från vad de egna döttrarna gillade – men tjejerna är nu 14 och 17 år.
– Jag utgår från manus, böcker, tv-serier eller filmer och använder mig av det formspråket och färgerna. Det är viktigt att det man gör är igenkännbart. Sedan kan du alltid leka med skalor. I Emilutställningen har vi en stor hyvel som går att åka rutschkana i och två meter höga täljgubbar som går att klättra på.
Att göra scenografi till film och teater skiljer sig åt en del.
– Teaterscener måste kunna ändras väldigt snabbt. Babblarna har exempelvis en butik i en scen, sedan kanske vi sätter dit en ratt och ställer dit några hjul så att publiken får en vision av att det är en buss. Jag jobbar tätt ihop med regissörerna för att få fram en tanke om vad som behövs. Ofta får man göra flera förslag innan idén är klar.
Vad är det sämsta med jobbet?
– Det är ganska kort framförhållning ibland och det finns alltid en deadline. Speciellt om man har flera projekt samtidigt kan det bli stressigt.
Har du någon kontakt med Lagga nu för tiden?
– Jag har mina bästa kompisar från Lagga som jag umgås med fortfarande. Min mamma bor kvar i Uppsala så dit åker vi regelbundet. Lagga besöker jag inte så ofta numera. Men det var fint att växa upp där.