Många familjer framhåller att ekonomin, med den generösare tilldelningen av färdbevis, inte sätter käppar i hjulet. Ökad valfrihet, och att miljön blir bättre till följd av minskat bilskjutsande är exempel på andra positiva omdömen som finns med i förvaltningens utredning av försöksverksamheten.
På minussidan: att det stundtals varit stökigt på bussarna, långa väntetider och att det på sina håll varit stressigt att hinna med bussen.
Det var i februari i år som mjuka nämnden beslutade att göra ett försök med fria bussresor. Kravet för att få ett busskort var:
Kostar en halv miljon
Knivsta kommuns skolplan understryker att det fria valet av skola bygger på att alla elever erbjuds busskort till den skola man väljer i kommunen. Skol-, kultur- och socialnämnden hoppas nu att kommunstyrelsen ska skjuta till cirka en halv miljon kronor som det beräknas kosta att tillgodose de "busskortsberättigade".
—Och egentligen handlar det inte om en kostad eftersom kommunen senare kan kvitta den mot den summa som betalas in för att täcka Knivstas del av driftunderskottet i Upplands Lokaltrafik, säger Camilla Westerborn (fp).