– Det räckte med att du satte ner spöt i vattnet så fick du en torsk och kunde äta den direkt, säger 30-årige Johan Bolsöy som minns somrarna i Nordnorge hos sin farmor och farfar som barn.
– Och när farmor undrade varför det inte gick att köpa bra fisk till vettigt pris i Sverige insåg jag att det var dags att göra något åt saken, förklarar Johan Bolsöy när UNT träffar honom i företagsbyn Marma Gård söder om Uppsala där huvudkontoret ligger.
För sex år sedan startade han familjeföretaget Frisk fisk tillsammans med sina tre yngre bröder. Dagen efter beslutet att sälja fisk från Nordnorge knackade han på hos folk i Knivsta för att se om det fanns ett intresse att köpa färsk fisk.
– Jag hade inget företagsnamn, inga broschyrer, ingenting. Jag presenterade idén och frågade om de ville ha jättebra fisk. Jag fick flera beställningar på en gång, men kände inte till några fiskförsäljare och visste därför inte hur jag skulle få tag i fisken.
Med hjälp av sin pappa och släkten i Nordnorge fick han flera tips och det slutade med att han började samarbeta med en försäljare i Tromsö. Till en början hämtades fisken med en inhyrd lastbil, men idag har företaget sex egna fordon och anställda chaufförer som levererar direkt från hamnarna i Tromsö, Lofoten, Lyngen och Båtsfjord till beställaren i Sverige. Från Kiruna till Uppsala, utan mellanhänder. På så vis menar Johan Bolsöy att de garantera kvaliteten på fisk och transport.
– Men logistiken har visat sig vara det krångligaste, säger han.
Leveransen av fiskarna styrs till stor del av väder och säsong och det finns perioder när företaget inte får någon fisk alls. Han minns en episod för några år sedan som fick företaget att sluta med förbeställningar eftersom de inte kunde veta vilka fiskar som fångats.
– Nu pratar vi istället med fiskarna varje vecka som talar om vilka arter de har fångat och till vilket pris. Först då kan jag skicka en beställningslänk på SMS till alla kunder så att de kan beställa.
Johan Bolsöy delar med sig av en mardrömshistoria som trots omständigheterna fick ett lyckligt slut. Efter brist på fisk en längre period var det äntligen dags att leverera till Luleå, men när de kom fram till upphämtningsstället där kunderna redan köade och öppnade lastbilen hade allting vält.
– Då kände jag nej nu ger jag upp, nu vill jag inte vara med längre. Men kunderna var så fantastiska och betalade fullt pris för sin låda trots att den var bucklig eller saknade en filé, berättar han med ett leende.
Från att gå från enstaka beställningar i Knivsta har företaget nu 25 000 kunder registrerade och 40 till 50 procent av dessa köper i snitt nio kilo per år, 80 procent av kunderna är 40 år eller äldre. De flesta befinner sig i Umeå och Uppsala. Torsk är den populäraste arten.
På grund av nya livsöden är Johan Bolsöy den enda av bröderna som arbetar kvar i företaget, men numera tillsammans med sin fru Isabella Bolsöy så familjekänslan är intakt.
– Det har varit helt avgörande, utan henne hade det varit omöjligt att lyckas.
Han har gott om idéer för att utveckla företaget. Det finns exempelvis planer på att under de kommande två åren utöka verksamheten till städerna Sundsvall, Östersund, Enköping och Västerås. Och vem vet, kanske släpps en kokbok inom en snar framtid.