Förra lördagen blev två cyklister från cykelklubben CK Uni påkörda av en bil på länsväg 255 i höjd med Krusenbergs herrgård, vilket UNT tidigare berättat. Att det händer olyckor längs vägen överraskar inte de boende i området.
– Väg 255 är ju en av Uppsala läns mest olycksdrabbade vägar. Jag skulle aldrig cykla där eftersom det är livsfarligt, säger Knivstaprofilen Ylva Dahlström.
Hon är 79 år och bor i Rickebasta, inte långt från 255:an. I 21 år har hon varit ordförande i den förening som kräver en cykelväg längs Gamla Stockholmsvägen, som den också kallas. Argumenten handlar inte bara om trafiksäkerhet utan också om hälsa och turism.
För tre år sedan beslutade Region Uppsala att bygga den 1,2 mil långa gång- och cykelvägen, från Flottsund i Uppsala till Vassunda i Knivsta. Knivsta kommun finansierar bygget till 60 procent och Trafikverket har påbörjat en inledande så kallad åtgärdsvalsstudie.
– Det här kommer att bli en av Uppsala läns vackraste gång- och cykelvägar som tillgängliggör områdets unika och värdefulla kulturarv. Vi brinner också för bättre folkhälsa och ser vägen som en möjlighet till rekreation och motion på ett enkelt sätt utan att utsätta sig för livsfara, säger Ylva Dahlström.
Men hon kritiserar att bygget ännu inte har kommit igång. Och väntan ser ut att bli fortsatt lång.
– Vi håller på att ta fram en ny länsplan med olika vägprojekt och sedan får politikerna välja vad som ska ingå i den. Det är inte säkert att cykelvägen kommer med, säger Cecilia Carlqvist, infrastrukturstrateg på Region Uppsala.
Även om gång- och cykelvägen längs 255:an kommer med i länsplanen så tror inte Cecilia Carlqvist att det är realistiskt att den blir klar före 2030. Orsaken är att hela vägsträckan ska ses över med bland annat nya busshållplatser och ingå som en del i infrastruktursatsningarna kring den nya Ostkustbanan.
Dessutom menar hon att andra vägprojekt kan gå före.
– Alla vägbyggen kan inte ske samtidigt och det är rimligt att politikerna anser att både väg 288 och 55 går före i kön. Men det är klart att politiken kan komma in och ändra på det, säger hon och påpekar också att cykelvägen delvis kommer att passera ett naturreservat.
– Det är upp till länsstyrelsen hur vägen kan dras i det känsliga området. Det gör att processen tar tid.
Uppgifterna gör Ylva Dahlström mycket besviken.
– Nej, är det sant? Det känns tragiskt och helt horribelt, säger hon upprört.
Ylva Dahlström säger att hon tidigare fått helt andra signaler både från Trafikverket, länsstyrelsen och regionen.
– Jag var helt säker på att cykelvägen skulle komma med i länsplanen. Det är inte bara en efterlängtad cykelpendlingsväg. Det är få cykelvägsprojekt som kan uppvisa en så bred allmännyttig funktion.
Ett argument för att bygga om länsväg 255 är den kraftiga befolkningsökning som väntas i södra delen av länet. Behovet av att koppla samman Uppsala med Knivsta på ett trafiksäkert sätt blir då ännu större.
Förslaget till ny länsplan för infrastruktursatsningar blir klar i september. Sedan ska den ut på remiss.
– Det är då som medborgare och intresseföreningar har möjlighet att påverka de olika förslagen eller ge egna förslag, säger Cecilia Carlqvist.
Slutgiltigt beslut om länsplanen tas av regionfullmäktige i juni 2022.