
- Vi åt till och med mellis utomhus i dag, säger Pernilla Jacobsson, arbetslagsledare på förskolan.
Hon har jobbat här i tre år och är ansvarig över förskolans pedagogiska utvecklingsarbete. Ett av hennes viktigaste arbetsredskap är förskolans verksamhetsmål.
- Målen har suttit i ryggmärgen ända sedan jag började här, säger Pernilla Jacobsson.
Knivsta är en av landets snabbast växande kommuner och i takt med befolkningsökningen har även förskolornas barngrupper vuxit. I Lärarförbundets rankning av förskolor och skolor i hela landet har Knivsta hamnat i bottenligan, framför allt på grund av dålig lärartäthet.
Men sedan fem år tillbaka har kommunen satsat extra på att förbättra kvaliteten i förskolorna. Varje förskola har utarbetat verksamhetsmål som de för in i det vardagliga arbetet och en gång per år arrangeras kvalitetsdagar då kommunens rektorer och föreståndare träffar utbildningsnämndens representanter för att diskutera tidigare resultat och hur målen kan förbättras.
När Catharina Sundin, rektor på Västra Ängbys förskola, gick till kvalitetsdagarna i september i år var hon stoltare än vanligt.
- För första gången har vi uppnått många av våra mål. Det känns kul att vårt arbete äntligen ger resultat, säger Catharina Sundin.
Enligt henne beror framgångarna på flera faktorer.
- Det finns ett större utbud av behöriga lärare i dag. Dessutom har vi fått mer resurser per barn än tidigare läsår, säger Catharina Sundin.
I förra årets budget fick Knivstas förskolor ett tillskott på 5,5 miljoner kronor. Pengarna har använts till att förbättra lärartätheten och Västra Ängbys förskola har kunnat anställa en extra person. På så vis har förskolans barngrupper minskat från 6,63 till 6,29 barn per årsanställd. Men fortfarande ligger de långt ifrån rikssnittet på 5,2 barn per årsanställd.
På Lärarförbundets lokalavdelning i Knivsta är man fortfarande missnöjd med situationen på kommunens förskolor.
- Knivsta kommun ligger längst ner på listan när det gäller lärartäthet. Men de ligger inte längst ner när det gäller resurser. Vart går i så fall pengarna? undrar Åsa Andersson, ordförande för Lärarförbundet i Knivsta.
Catharina Sundin håller med om att barngrupperna fortfarande är stora, men menar att det inte är det enda som avgör kvalitet.
- Vi har tvingats till att hitta bra strategier i vårt arbete, säger hon.
Catharina Sundin poängterar att det är viktigt att lyfta upp det positiva i det man gör.
- Det har varit så mycket negativ publicitet kring förskolor. Men personalen gör ett jättebra jobb. De måste få vara stolta över resultaten, säger Catharina Sundin.