Fokus på högre mål i Knivsta
På Thunmanskolan i Knivsta byggs den här terminen en tydlig struktur för att skapa bättre förutsättningar för elever att nå mål.- Att kunna se, förstå och sätta upp mål är viktigt för elevernas motivation, säger Heléne Pettersson Jangen, rektor på skolan.
Rektor Heléne Pettersson Jangen diskuterar förbättringar med Henrik Larsson och Safik Senionga, båda i 9C
Foto: Erik Leijonhufvud
Hon visar upp ett papper med statistik som redovisar hur eleverna i årskurs 9 klarade sig i de nationella proven i kärnämnena. Klara förbättringsmöjligheter finns både i matematik och i svenska.
Ungefär var tionde elev i den kommunala grundskolan i Knivsta klarade inte behörighetskraven till gymnasiet förra året. Och för att få fler att ta till sig de kunskaper som krävs sjösätts nu en mängd åtgärder.
I veckan drog en fortbildning i språkutveckling i gång för all pedagogisk personal på skolan. Utbildningen utmynnar i en handledning i arbetslagen, som utgår från det förbättringsarbete som krävs för respektive elevgrupp.
- En konkret aktivitet är att eleverna läser, schemalagt, minst 30 minuter i veckan.
Språkutveckling är ett område som det satsas extra på, men det finns fler:
Elevers ansvar och inflytande vill Heléne Pettersson Jangen utveckla. En undersökning bland lärarna på skolan visade att de tyckte att området är viktigt. Samtidigt som analysen visar att det finns mycket kvar att göra för att eleverna ska ta ett större ansvar. Därför ska ledarna för arbetslagen nu göra studiebesök på skolor som lyckats lyfta elevers vilja att ta ansvar och påverka.
Vad kan elevers ansvar och inflytande handla om?
- Vi vill att elevrådet ska vara ett forum dit eleverna kan vända sig för att få mer information och ökat inflytande.
Information arbetar skolan hårt med. I dag har alla elever en digital individuell utvecklingsplan med länkar till läroplanens mål. Det innebär att elev, lärare och förälder för en aktiv dialog kring framtida mål och utveckling.
- Att kunna konkretisera, förstå och sätta upp egna mål är viktigt för elevernas motivation.
Och för att ytterligare förstärka den inbjuds föräldrar att bidra. Tanken är att vuxna ska kunna komma till skolan och berätta om sina intressen, och yrken, via skolrådet.
Heléne Pettersson Jangen hoppas på studiebesök för eleverna på arbetsplatser som ska bidra till insikt om hur teoretiska kunskaper i skolan kan tillämpas i verkligheten.
Men språkutbildning, en tydlig och transparent målstruktur, studiebesök, tydligare elevinflytande och mer "positiv" kontakt med föräldrar gör inte att Heléne Pettersson Jangen vill utlova fler godkända elever det här läsåret.
- Nej, du får aldrig ur mig några siffror. Målet är alltid att alla ska bli godkända, och det handlar om ett träget, envetet jobb att skapa ingångar till elevernas lust. Samtidigt finns det gott om faktorer som inverkar på elevers skolresultat där skolan har svårt att påverka.
Fotnot: Samtliga elever på Margarethaskolan, Knivstas fristående grundskola, klarade av behörighetskraven till gymnasieskolan förra läsåret.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!