Den 16 september 2010 lämnade Åsa Eriksson ett skriftligt förslag på hur Fröhusets parkering skulle kunna förbättras på kommunens hemsida.
-Från början handlade mina synpunkter om parkeringen. I och med att jag inte fick några svar blev det tydligt att det fanns ett betydligt allvarligare problem inom kommunen, säger hon.
Närmare 16 mejl hann Åsa Eriksson skriva till kommunen innan hon fick svar på sin fråga.
-Knivsta kommuns hantering av mitt ärende är väldigt frustrerande. Det tog tre månader att besvara en tämligen enkel fråga. Istället har de bara kommit med massa trams. Det är ren nonchalans från tjänstemännen, säger hon.
Åsa Eriksson påpekar att kommunens diarieavdelning har varit snabba på registrera hennes frågor.
- Dagen efter mitt första meddelande fick jag en bekräftelse från registrator att mitt ärende var registrerat. Men sedan hände ingenting. Men det är inte registreringen jag är intresserad av, utan vad som händer med själva ärendet, säger hon.
Varför anser du att Knivsta kommun bryter mot lagen?
-Enligt Förvaltningslagen får kommunen högst dröja två veckor med svar. Jag är statligt anställd och kan lagstiftningen. För att få svar av kommunen har jag varit tvungen att tjata och påpeka att jag vill ha svar, annars har ingenting hänt. Det är inte acceptabelt, säger Åsa Eriksson.
I det svar hon slutligen fick beklagar biträdande socialchef Margaretha Selin den långsamma hanteringen, som berodde på att problemet varit svårlöst och att en längre betänketid därför behövdes.
Kommunchefen Anna Maria Dansbo beklagar hanteringen av ärendet. I ett mejl till redaktionen skriver hon att kommunen har fastställda rutiner när det gäller inkomna synpunkter, men att det av någon orsak inte fungerat i detta ärende.
Har förvaltningarna de resurser som krävs för att uppfylla förvaltningslagen?
-Ja, det tycker jag. Men sedan är lagstiftningen inte helt tydlig. Det är en lättare fråga att ställa än att besvara, säger kommunalrådet Göran Nilsson (M).