Elever marknadsför Knivsta

Knivstavy.se heter ett UF-företag, Ung företagsamhet, som under vintern drivits av Knivstaungdomarna Sofia Backlund, Johanna Backlund och Anette Karlsson, som går sista året på Celsiusskolan i Uppsala.Deras affärsidé är att med bilder marknadsföra natursköna Knivsta.

Knivsta2014-02-18 15:53
-Tanken med UF-företag är att vi ska komma med något nytt och det tycker jag vi har gjort, säger, säger Anette Karlsson som är företagets vd och ansvarig för marknadsföringen.
Totalt har de tryckt upp 90 almanackor och 400 vykort till försäljning. De har även gjort en broschyr och hemsida, knivstavy.se.
-Vi var lite sent ut med egna bilder. Men Annika Blom på Knivsta kommun hjälpte oss med bilder till almanackan. Till vykorten har vi tagit de flesta bilder själva, säger Sofia Backlund som ansvarar för inköp och produktion.

"Stort intresse"
Enligt tjejerna har intresset för almanackan och vykorten varit stort och de har fått mycket respons för sina idéer. De berättar om en Knivstabo som köpte almanackan för att visa sina släktingar i Tyskland hur fint det är i Knivsta.
-Almenackorna kostade 95 kronor styck på Luciavakan. Men nu rear vi ut dem för 75 kronor, Det är framför allt Knivsta kommun som köpt almanackor, säger Johanna Backlund som är ekonomiansvarig och en hängiven fotograf.
I helgen fanns Knivsta vy representerad på Våga vara eget mässa i Uppsala helgen. Där ställde totalt 165 UF-företag ut sina idéer. Ett problem som de delar med många andra UF-företagare är att tiden på skolschemat inte räcker till. Den största delen av sin fritid har de därför ägnat åt Knivsta vy.

Hur har ni finansierat trycket av almanackan och vykorten?
-Till en början sålde vi så kallade riskkapitalsedlar för att få in kapital i företaget. Vi har även sålt polkagrisar för att kunna trycka vykorten. Vi har också sålt annonsplatser i almanackans nedre kant, säger Anette Karlsson.
Inom formen för Ung företagsamhet måste eleverna avveckla företaget, men Knivstavy.se kan tänka sig att fortsätta.
-Det är inget som hindrar att vi startar det igen som vanligt företag. Mycket av grundarbetet är redan klart, säger Johanna Backlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!