Elektroniskt kontrollsystem planeras för hemtjänst i Knivsta
Ett elektroniskt system för hemtjänsten, för att mäta tid och kontrollera att uppdrag utförs. Det kan bli verklighet i Knivsta kommun.
- I dag finns möjligheter att ha kontaktböcker hos vårdtagare, men det innebär samtidigt att vi lägger över ansvar på anhöriga att kontrollera böcker, säger Annika Placido.
En annan anledning till att förändra redovisningssystemet är att lätt kunna jämföra hur uppdrag utförs när möjligheten till kundval verkställs inom hemtjänsten. En entreprenör ska kunna följas upp och det görs enklast genom ett elektroniskt system.
I dag finns digitala system inom hemtjänsten på flera håll i landet, Solna kommun är ett exempel. Där använder hemtjänstpersonalen en elektronisk penna för att pricka av vad som gjorts.
Hänger inte ihop
— I början var det en hel del som sa att nu ska kommunen kontrollera allt vi gör. Men nu är det många som säger: äntligen får vi visa vad vi har gjort under dagen, säger undersköterskan Sirpa Pakarinen till tidningen Dagens samhälle.
Annika Placido säger att införandet av ett elektroniskt system inte hänger ihop med de två fall där personal misskött sitt uppdrag hos vårdtagare, som UNT skrivit om.
— Nej, så är det inte. Men vi jobbar med att stärka personalen och tar här hjälp från företagshälsovården. Vi har också fått i uppdrag av sks-nämnden att se över vilka kompetenshöjande åtgärder som behövs.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!