UNT har tidigare rapporterat att två områden söder om Knivsta planeras som verksamhetsområden. Det första är 220 hektar stort och sträcker sig från E4 i öster till Forsbyvägen i väster. Utöver detta planeras ett område på 120 hektar vid järnvägen.
Tanken är enligt det största områdets markägare, Platsoptimera Knivsta Nor Logistik AB, att bygga en logistikpark med exempelvis lager och kontor. I planen ingår också en ny motorvägsavfart samt en väg mellan E4 och järnvägen. Men först krävs ett godkännande från Knivstas politiker.
Vad är det ni vill bygga i området?
– En modern och attraktiv logistikpark anpassad för framtidens behov. Det handlar inte om tillverkningsindustri med buller eller utsläpp. Efterfrågan på mark för logistik är stor, något som är tätt förknippat med den ökade e-handeln, säger Martin Larsson, vd i Panghuskoncernen där Platsoptimera ingår.
Just nu pågår också diskussioner med Knivsta kommun om att bygga bostäder här. Eftersom vissa bullerzoner runt Arlanda togs bort för ett år sedan kan det vara möjligt att bygga bostäder i delar av området.
– Vi skulle gärna se att det gick att få till byggnation av bostäder i en del av området. Inga beslut är fattade, men det är en pågående diskussion, säger Martin Larsson.
Hur stor andel skulle kunna bli bostäder?
– Det behöver studeras mer i detalj vilka områden som skulle passa för bostäder så det är för tidigt att säga något om en exakt fördelning.
I det andra området, närmast järnvägen, har ett annat företag föreslagit en kombiterminal för omlastning mellan långtradare och tåg.
Vill ni också använda järnvägen?
– Det är inget vi planerar i dagsläget. Idag är det en väldigt liten del av transporterna som sker på järnväg. Bakgrunden till att vi vill bygga här är bland annat för att området är utpekat i kommunens översiktsplan som en viktig del av Knivstas utveckling. Att bygga här kommer ge stora fördelar även för övriga Knivsta, säger Martin Larsson.
Det han syftar på är att om kommunen ska följa fyrspårsavtalet och bygga många bostäder i västra Knivsta så kommer det att behövas en till motorvägspåfart, och en väg till under eller över järnvägen för att avlasta Gredelbyleden.
– Vi kan genom vårt projekt vara med och medfinansiera den investeringen. En ny trafikplats vid E4 kostar cirka 100 miljoner kronor, säger Martin Larsson, som också framhåller att kommunen beställt en extern utredning som pekar ut deras område (Nor S:1) som det mest attraktiva för logistik.
– Det här är det bästa och mest konkurrenskraftiga området i Knivsta. Vi får redan förfrågningar från företag och förutsättningen att kunna skapa tusentals nya jobb finns här.
Men närboende och hembygdsföreningen har redan protesterat mot planerna som de anser totalt förstör Knivstas ursprungliga delar.
Hur ska ni komma överens med de närboende?
– Vi kommer att bjuda in till ett informationsmöte. För jag tror att det finns vissa missförstånd om vad våra planer innebär. Det är nästan en kilometer till närmaste permanentbostad från där ny bebyggelse planeras.
När det gäller mark som klassas som riksintresse hävdar han att det bara är korridoren runt den nya vägen som tangerar sådan mark och att ingen mark som är avsedd för bebyggelse ligger inom riksintresseområde.
– Det område som vi vill bygga på består av en kraftledningsgata och av mark efter motorvägen som till allra största del består av produktionsskog.