Sigtuna, Knivsta. Cirka 50 bilder täcker väggarna på Sigtuna Kulturgårds andra våning där Leif O Pehrson ställer ut fram till den 30 oktober. Hälften av bilderna är digigraphier eller giclée, och de övriga är fotografier på rostfri plåt.
Giclée är enligt honom en bläckstråleutskrift med ljusbeständigt bläck på ett syrafritt papper. Metoden kom från Frankrike och USA och blev etablerad för cirka fem år sen. Metoden hjälper konstnärer att erbjuda sina konstverk i små upplagor, med hög tryckkvalitet. Nu kallas metoden för Digigraphie.
– Man kan likna resultatet med akvareller. Och det är åldersbeständigt. Den håller länge, över 100 år, det beror på hur tavlorna hängs, säger Leif O Pehrson.
Han är certifierad att göra digigraphier – han gör sådana åt andra fotografer och konstnärer också. Han är också bokaktuell med fotoboken Om bilderna, som kom ut för knappt en månad sen.
Bilder man kommer ihåg
Hans tavlor fick uppmärksamhet från andra konstnärer och besökare på årets Konstsalong på Kistamässan, som ägde rum för ett par veckor sedan.
Särskilt intressant är bilderna som får djup genom att fotografier på rost blandas med rostfritt stål.
– Jag började trycka på plåt för ett halvt år sen. Jag har inte sett många sådana bilder som trycks på samma sätt, säger Leif O Pehrson, som har jobbat som fotograf i över 40 år.
Bilderna på rostfri stål är dels Stockholmsbilder med spårvagnsmiljöer tagna 1966–67 då han gjorde sitt examensjobb på Konstfack i Stockholm. Motiven är också grafiska bilder med båtmotiv tagna i torrdockan Motala verkstad.
Premiär på Ateljé Reija
Knivstakonstnären Reija Karjalainen har premiär för giclée-tryck. Höstens måleri är Afrikainspirerat. Hon har öppen ateljé sista helgen i oktober.
– Jag har blivit erbjuden att göra litografier på det gamla sättet, men känner att ekonomin och tiden inte passar just nu. Jag undrar också om jag kan sälja en upplaga på 140, 190 eller 290 litografier? Med giclée-trycket och en liten upplaga på 20 stycken kan jag känna in marknaden, höra vad mina kunder tycker, säger Reija Karjalainen.
Litografier, som görs på gammalt vis, innebär en veckas arbete och till en mycket högre kostnad, enligt henne. Upplagan görs också större på grund av den arbetskrävande insatsen.
– Jag noterar att äldre personer är mer tveksamma till giclée-tryckets värde och dess beständighet medan yngre tycker att det här är en självklar teknikutvekling och inte ett dugg sämre. Flera jag pratat med gör jämförelser med fotografiets utveckling. Själv är jag något av en bakåtsträvare och närmar mig det nya med försiktighet. Men varje dag blir jag påmind om framtiden och möjligheterna, jag är ju gift med en IT-pionjär.
I begränsad upplaga
Hon betonar att trycken görs digitalt i begränsad upplaga och är numrerade.
– Och det är ingen affisch, säger hon.
Reija Karjalainen är också aktuell med en ny bok och ett utställningskontrakt. Hon är med i boken International contemporary masters volume VI, som presenterar internationella konstnärer. Boken ges ut av förlaget World Wide Art books.
I samband med boksläppet hösten 2012 anordnas en samlingsutställning i Las Vegas.