Att pendlarnas tillvaro inte är någon dans på rosor har de flesta koll på vid det här laget. Men denna vinter och vår har varit extra besvärlig med tanke på överfulla korta tåg som körs i rusningstrafik. Det leder till att tåg från Uppsala bland annat inte tar ombord resenärer från Knivsta utan kör direkt till Stockholm.
– Det här senaste året har det inträffat massor med gånger. Jag står på perrongen, de kör bara förbi eller så stannar tåget och personalen säger att man inte får gå på, säger Sara Sundquist, som bott i Knivsta i 20 år.
Anledningen till att resenärerna nekas är att tågen blir för tunga och då slår nödbromsen till.
– Jag har full förståelse för det, men är kritisk till att Mälartåg kör med för korta tåg när det är som allra flest resenärer. Förut hade de långa tåg men den senaste tiden är det bara korta, känns det som.
Hennes känsla är befogad. Enligt Mälardalstrafik som står bakom Mälartåg, har fordonstillgången varit sämre än normalt i vintras eftersom många tåg är på verkstaden för underhåll. Det har lett till att de nio avgångarna, under rusningstrafik på sträckan Stockholm-Uppsala, som planeras köra med långa tåg, i stor utsträckning körts med kortare fordon.
– Vi kör hellre med korta fordon än att ställa in avgångar, men är samtidigt medvetna om att det innebär en dålig resupplevelse med stor trängsel ombord och beklagar detta. Det arbetas hela tiden i depån med att få ut fler och tillräckligt många tåg på spåren, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.
När de korta tågen blivit för fulla i Uppsala åker de förbi Knivstas station och lämnar resenärerna på perrongen. Sara Sundquist har kommit för sent till jobbet i Stockholm på grund av detta otaliga gånger.
– Jag skulle avråda folk att flytta till Knivsta om de måste pendla. Men jag brukar i alla fall få ersättning när jag kommer fram alltför sent till jobbet, men en morgon för några veckor sedan nekades jag detta.
Mälartåg ansåg att hon inte hade rätt till ersättning – trots att hon har pendlarkort – eftersom tåget var fullt. Enligt Konsumentverket finns ingen lagstiftning som är tydlig i denna fråga utan de uppmanar missnöjda passagerare, som nekats ersättning på grund av fulla tåg, att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) domstol.
– Jag överklagade Mälartågs beslut och fick till slut ersättning. Men flera andra pendlare som inte fick åka med det aktuella morgontåget nekades. En pendlare har Mälartåg hänvisat till ARN om han inte accepterar beslutet.
– Man undrar vad de håller på med. Hur kan det skilja så på bedömningarna?, säger Sara Sundquist.
Enligt Mälardalstrafik har resenärer egentligen inte rätt till ersättning när det gäller den aktuella avgången men att den stora mängden ansökningar om ersättning gjorde att de omvärderade sitt beslut. "Omständigheterna var sådana att vi tillfälligt frångick våra villkor och beslutade om en generösare tillämpning", skriver bolagets kundtjänst i ett mejl till UNT.
Men på frågan om varför en resenär ändå nekats ersättning och i stället hänvisats till ARN är svaret svävande:
"Skillnaden grundar sig i att vi omvärderade vårt beslut utifrån det rådande läget. Efter att vi tog det nya beslutet såg vi till att vi kontaktade de resenärer som fått avslag för att meddela vår ändring", skriver kundtjänst.