Deras drömhus kanske måste rivas

”Nu blir det som en våt filt över området i väntan på beskedet.”
Det säger Anne-Li och Ulf Jakobsson, vars drömhus kanske kommer att tvångsinlösas och rivas när den nya järnvägen ska byggas genom Knivsta.

"Nu blir det ju som en död filt över hela området här, då vi inte kommer få veta något mer om vad Trafikverket tänker förrän om kanske ett till ett och ett halvt år. Och det känns inte bra", säger Ulf Jakobsson på Källdalsvägen i Alsike.

"Nu blir det ju som en död filt över hela området här, då vi inte kommer få veta något mer om vad Trafikverket tänker förrän om kanske ett till ett och ett halvt år. Och det känns inte bra", säger Ulf Jakobsson på Källdalsvägen i Alsike.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2024-11-17 16:30

Nyheten i korthet

  • Trafikverket har beslutat att bygga två nya järnvägsspår genom Alsike och centrala Knivsta, vilket kan leda till att omkring 15 villor, inklusive Anne-Li och Ulf Jakobssons drömhus, måste rivas.
  • Fastighetsägarna kommer att få besked om eventuell tvångsinlösen senast 2026, vilket skapar oro och osäkerhet bland de berörda.
  • Trots oro för tvångsflytt och potentiell förlust av ekonomiskt värde på sina hem, ser vissa fastighetsägare, som Per Westman, järnvägsutbyggnaden som positiv för samhällets utveckling.

I förra veckan beslutade Trafikverket att de två nya spåren ska byggas utmed den befintliga järnvägen genom Alsike och centrala Knivsta. 

Intill järnvägen (utmed Källdalsvägen, Björkkällevägen och Lärkdrillsvägen) finns i dag cirka 15 villor. Samtliga ligger på mark som Trafikverket kanske kommer att behöva till de nya spåren.

Är ni oroliga för att husen ska rivas?

– Det är klart att vi är oroliga. Om spåren dras på östra sidan eller man behöver den här ytan för själva bygget så kommer det att påverka vår möjlighet att bo kvar. Oavsett kommer vi att påverkas av buller från bygget under de närmaste 10–12 åren, säger Mikael Rye-Danjelsen, som även är samhällsutvecklingsnämndens ordförande (Knivsta.nu).

Han och hustrun Lisbeth Rye-Danjelsen är några av dem som bor nära rälsen och som därför inte deltog i utformningen av kommunpolitikernas ställningstagande om att förorda placeringen genom Alsike och centrala Knivsta.

Senast om två år (2026) har Trafikverkets ansvariga lovat att ge besked till berörda om vilka hus som behöver tvångsinlösas.

undefined
"Om vi blir tvungna att flytta så hoppas jag verkligen att vi åtminstone får tillbaka pengarna vi har lagt ner och lite mer, så att det inte undervärderas", säger Anne-Li Jakobsson, som helst av allt vill slippa lämna sitt drömhus som de ritat själva ihop med en arkitekt.
undefined
Anne-Li Jakobsson visar hur ljust det är i deras villaentré tack vare att även taket är gjort av glas. "Härinne är det som att man är utomhus även på vintern. Vi trivs jättebra i vårt hus", säger hon.

Anne-Li och Ulf Jakobsson är två av dem som bor på Källdalsvägen i Alsike, knappt 25 meter från rälsen.

Deras speciella hus som består av två huskroppar sammanlänkande med ett mittparti i glas stod klart så sent som 2016.

Är det här ert drömhus?

– Ja, vi ritade det ihop med en vän som är arkitekt och vi fick exakt det vi ville ha. Här finns öppna ytor och loft där gäster kan övernatta. På utsidan har vi extra hörn så att man alltid kan sitta i lä, oavsett vilket håll det blåser från, säger Anne-Li Jakobsson.

Men glädjen grusas av det senaste järnvägsbeskedet.

– Det känns väldigt jobbigt nu eftersom vi inte vet hur det blir. Det finns inget att förhålla sig till. Det tråkiga är att vi måste vänta i kanske 1,5 år innan vi får något besked från Trafikverket om hur det blir med vårt hus, säger Ulf Jakobsson.

undefined
Anne-Li och Ulf Jakobssons villa på Källdalsvägen byggde de klart så sent 2016. Nu ska fyrspåret byggas genom Knivsta och deras villa riskerar att behöva rivas för att lämna plats åt de två nya spåren.
undefined
Källdalsvägen. 15 december kommer de gamla SJ-tågen som bullrar mest att sluta köra förbi Alsike och Knivsta, men de tunga godstågen blir kvar även i framtiden.
undefined
Anne-Li och Ulf Jakobsson gillar att bo i Knivsta där de gärna spelar golf och cyklar när Ulf inte jobbar som konsult inom den svenska turism- och besöksnäringen.

Paret trivs i Knivsta och vill inte flytta, men har ändå börjat se sig om efter alternativ.

– Vi ligger inte sömnlösa, men det är klart att vi funderar mycket på vad som skulle hända om vi blir tvungna att flytta. Går huset att sälja i det här läget? Kommer vi att få ut värdet på huset från Trafikverket? Priserna kan ju gå ner i området efter beslutet och frågan är om Trafikverket sedan kommer räkna ut marknadsvärdet utifrån det nedtrimmade marknadsvärdet? Vi vet inte alls vilka förutsättningarna kommer vara, säger Ulf Jakobsson, och fortsätter:

– Vi har även fixat med det själva. Hur värderar man det? För oss är det väldigt mycket känslor och betydelsefullt även på andra sätt än ekonomiskt. Vi har etablerat oss här och tycker om de gamla äppelträden som stått på tomten ända sedan början av 1900-talet, då det stod ett annat hus här.

undefined
Placeringen av fyrspårets två nya spår genom Knivsta och Alsike kommer att få stora konsekvenser för hur samhället kommer att se ut i framtiden. På bilden Ulf och Anne-Li Jakobssons villa, ett av de hus som ligger närmast rälsen.
undefined
Flera av husen på Källdalsvägen ligger bara cirka 25 meter från de befintliga två spåren. Men om de har tur kommer utbyggnaden av järnvägen att ske på andra sidan de befintliga spåren.

Tänkte ni på fyrspårsutbyggnaden när ni byggde huset?

– Nej, vi tänkte nog att det alltid är en massa utredningar och diskussioner, att man inte kan stanna tillvaron och sitta och vänta på att staten och Trafikverket kanske ska ta beslut långt fram i tiden.

Ulf Jakobsson beskriver det som att en död, våt filt lagts över frågan ända fram till år 2026.

– Det blir ett dödläge. Vi funderar fram och tillbaka på hur många hus det finns på den här sidan om järnvägen och vilken sida det är mest sankt på, för att försöka lista ut var Trafikverket helst vill bygga. Men det blir ju bara gissningar...

undefined
Källdalsvägen i Alsike. Precis på andra sidan bullerplanket ligger nuvarande järnvägen.

Nu är det bestämt att detaljerna i järnvägsplanen ska vara klara år 2027. Fram till dess ska ett nytt samråd ske med närboende och kommunen. 

– Jag tror inte att vi kommer att kunna påverka Trafikverkets plan. Nu blir det nog geografiska förutsättningar: var det lämpar sig bäst att lägga spåren samt deras budget som bestämmer exakt var spåren placeras, säger Anne-Li Jakobsson.

Söder om Knivsta kyrka vet fastighetsägarna däremot nu att spåren ska byggas på den västra sidan om järnvägen. 

Som UNT tidigare rapporterat är familjen Westman några som drabbas här. De har under senare år lagt ner mycket pengar och arbete på att rusta gården Sigridslund.

undefined
Anette Johansson och Per Westman med sin son och gamingprofilen Henrik “Werren” Westman som bor i två av husen på gården Sigridslund. De hoppas på att kunna förhandla med Trafikverket om ersättning för gårdens tredje bostadshus som tillhör 25-åriga dottern Ulrika Westman.

– Ja, vi kommer få spåren på den västra sidan och då är frågan om ett av våra hus kommer att tvångsinlösas eller inte. Det kommer bli en förhandlingssak om de ska ta hela fastigheten eller bara en del av den. Så nu är det bara att "ta på sig boxningshandskarna", säger Per Westman, som ändå anser att sträckningen genom Knivsta blir det bästa om man ser till hela samhällets utveckling.

undefined
Familjen Westmans gröna hus ligger bara cirka 40 meter från järnvägen. Det ligger söder om Knivsta kyrka, på västra sidan om järnvägen där minst 25 meter kommer att gå åt till de två nya järnvägsspåren. "Vi hade tänkt totalrenovera, men vågar inte fortsätta innan vi vet vad som händer, säger Per Westman.
Så går markinlösen till

• Trafikverket använder sig av oberoende fastighetsvärderare som tar fram ett marknadsvärde för den berörda fastigheten eller en del av fastigheten. Fastighetsägaren ersätts med marknadsvärdet plus 25 procent.

• Hur stor ersättningen blir bestäms utifrån marknadspriserna den dag när Trafikverket tillträder marken, den så kallade värdetidpunkten.

• Det kan också gå att få ersättning för exempelvis flyttkostnader eller ökade kostnader i verksamhet. 

• Kontakten med fastighetsägare som berörs av större intrång kommer, enligt Trafikverket, att tas enskilt före samrådet och samrådsmöten för järnvägsplanen. Först efter att järnvägsplanen har vunnit laga kraft (2027) kan Trafikverket betala ut ersättningen.

• Om en berörd fastighetsägare vägrar att flytta kan marken tvångsinlösas.

Källa: Trafikverket

Karta: Källdalsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!