I förra veckan beslutade Trafikverket att de två nya spåren ska byggas utmed den befintliga järnvägen genom Alsike och centrala Knivsta.
Intill järnvägen (utmed Källdalsvägen, Björkkällevägen och Lärkdrillsvägen) finns i dag cirka 15 villor. Samtliga ligger på mark som Trafikverket kanske kommer att behöva till de nya spåren.
Är ni oroliga för att husen ska rivas?
– Det är klart att vi är oroliga. Om spåren dras på östra sidan eller man behöver den här ytan för själva bygget så kommer det att påverka vår möjlighet att bo kvar. Oavsett kommer vi att påverkas av buller från bygget under de närmaste 10–12 åren, säger Mikael Rye-Danjelsen, som även är samhällsutvecklingsnämndens ordförande (Knivsta.nu).
Han och hustrun Lisbeth Rye-Danjelsen är några av dem som bor nära rälsen och som därför inte deltog i utformningen av kommunpolitikernas ställningstagande om att förorda placeringen genom Alsike och centrala Knivsta.
Senast om två år (2026) har Trafikverkets ansvariga lovat att ge besked till berörda om vilka hus som behöver tvångsinlösas.
Anne-Li och Ulf Jakobsson är två av dem som bor på Källdalsvägen i Alsike, knappt 25 meter från rälsen.
Deras speciella hus som består av två huskroppar sammanlänkande med ett mittparti i glas stod klart så sent som 2016.
Är det här ert drömhus?
– Ja, vi ritade det ihop med en vän som är arkitekt och vi fick exakt det vi ville ha. Här finns öppna ytor och loft där gäster kan övernatta. På utsidan har vi extra hörn så att man alltid kan sitta i lä, oavsett vilket håll det blåser från, säger Anne-Li Jakobsson.
Men glädjen grusas av det senaste järnvägsbeskedet.
– Det känns väldigt jobbigt nu eftersom vi inte vet hur det blir. Det finns inget att förhålla sig till. Det tråkiga är att vi måste vänta i kanske 1,5 år innan vi får något besked från Trafikverket om hur det blir med vårt hus, säger Ulf Jakobsson.
Paret trivs i Knivsta och vill inte flytta, men har ändå börjat se sig om efter alternativ.
– Vi ligger inte sömnlösa, men det är klart att vi funderar mycket på vad som skulle hända om vi blir tvungna att flytta. Går huset att sälja i det här läget? Kommer vi att få ut värdet på huset från Trafikverket? Priserna kan ju gå ner i området efter beslutet och frågan är om Trafikverket sedan kommer räkna ut marknadsvärdet utifrån det nedtrimmade marknadsvärdet? Vi vet inte alls vilka förutsättningarna kommer vara, säger Ulf Jakobsson, och fortsätter:
– Vi har även fixat med det själva. Hur värderar man det? För oss är det väldigt mycket känslor och betydelsefullt även på andra sätt än ekonomiskt. Vi har etablerat oss här och tycker om de gamla äppelträden som stått på tomten ända sedan början av 1900-talet, då det stod ett annat hus här.
Tänkte ni på fyrspårsutbyggnaden när ni byggde huset?
– Nej, vi tänkte nog att det alltid är en massa utredningar och diskussioner, att man inte kan stanna tillvaron och sitta och vänta på att staten och Trafikverket kanske ska ta beslut långt fram i tiden.
Ulf Jakobsson beskriver det som att en död, våt filt lagts över frågan ända fram till år 2026.
– Det blir ett dödläge. Vi funderar fram och tillbaka på hur många hus det finns på den här sidan om järnvägen och vilken sida det är mest sankt på, för att försöka lista ut var Trafikverket helst vill bygga. Men det blir ju bara gissningar...
Nu är det bestämt att detaljerna i järnvägsplanen ska vara klara år 2027. Fram till dess ska ett nytt samråd ske med närboende och kommunen.
– Jag tror inte att vi kommer att kunna påverka Trafikverkets plan. Nu blir det nog geografiska förutsättningar: var det lämpar sig bäst att lägga spåren samt deras budget som bestämmer exakt var spåren placeras, säger Anne-Li Jakobsson.
Söder om Knivsta kyrka vet fastighetsägarna däremot nu att spåren ska byggas på den västra sidan om järnvägen.
Som UNT tidigare rapporterat är familjen Westman några som drabbas här. De har under senare år lagt ner mycket pengar och arbete på att rusta gården Sigridslund.
– Ja, vi kommer få spåren på den västra sidan och då är frågan om ett av våra hus kommer att tvångsinlösas eller inte. Det kommer bli en förhandlingssak om de ska ta hela fastigheten eller bara en del av den. Så nu är det bara att "ta på sig boxningshandskarna", säger Per Westman, som ändå anser att sträckningen genom Knivsta blir det bästa om man ser till hela samhällets utveckling.