De vill skapa ett "gamla stan" mitt i Knivsta

Ett gamla stan mitt i den nya stadskärnan. Det föreslår nu Knivstas styrande partier.
– Vi vill bevara samhällets identitet – Knivstas hjärta, säger Mimmi Westerlund (KD).

Flera villor kan behöva rivas, något som UNT har rapporterat tidigare, men även flera äldre byggnader i Knivsta centrum är i farozonen när fyrspåret ska byggas. Bland andra det gula stationshuset som i dag används som pub.

Flera villor kan behöva rivas, något som UNT har rapporterat tidigare, men även flera äldre byggnader i Knivsta centrum är i farozonen när fyrspåret ska byggas. Bland andra det gula stationshuset som i dag används som pub.

Foto: Adam Wrafter

Knivsta2024-11-26 19:00

Nyheten i korthet

  • Knivstas styrande partier föreslår ett "gamla stan" mitt i den nya stadskärnan för att bevara samhällets identitet.
  • Kommunen kommer att förhandla med Trafikverket om utformningen av stationsområdena och spåren, med målet att skapa en trygg, trivsam och grön kommun med minimala barriäreffekter från järnvägen.
  • Järnvägsbygget startar år 2028, och fram till dess kommer det att vara en samrådsperiod där kommunen och invånarna kan lämna synpunkter på den kommande detaljerade järnvägsplanen.

Efter beskedet om att fyrspåret ska dras genom tätorten ovan jord så kavlar nu Knivsta kommuns företrädare upp ärmarna och startar en dialog med region Uppsala för att försöka omförhandla Knivstas bostadsåtagande i fyrspårsavtalet med staten.

– Samtidigt börjar vi förhandla med Trafikverket om hur stationsområdena och hur spåren ska se ut i Knivsta och Alsike. Målet är att skapa en trygg, trivsam och grön kommun med så få barriäreffekter från järnvägen som möjligt. Alla partier i Knivsta kom nyligen överens om en gemensam vision för vår kommun och det är positivt, säger kommunstyrelsens vice ordförande Mimmi Westerlund (KD).

undefined
Frv Mimmi Westerlund (KD) och Matilda Hübinette (Knivsta.nu) vars partier har ett samarbete med Monika Lövgren (SD).

Visionen handlar just om att Knivsta ska vara en välmående, trygg och grön kommun med hållbara tätorter i samklang med en livskraftig landsbygd.

När det gäller området kring Knivsta station så kommer kommunen i samband med den så kallade stationsområdesutredningen att försöka övertala Trafikverket att spara några av de äldsta byggnaderna i stadskärnan. Det handlar exempelvis om det gula stationshuset (från 1860-talet) och på andra sidan järnvägen den röda magasinslängan som i dag är en av Knivstas äldsta byggnader.

undefined
"Mitt i allt det nya som ska komma, vill vi också att det ska finnas en del kvar som är av mer historisk karaktär", säger Mimmi Westerlund (KD).

– En av anledningarna till att vi ville pröva nedgrävning av spåren är för att vi är väldigt måna om Knivstas historiska miljöer. Vi har ett antal gamla byggnader som säger mycket om Knivsta som järnvägsort. Vi vill utreda möjligheten att bevara den här identiteten och det vi kallar för Knivstas hjärta, säger Mimmi Westerlund.

Monika Lövgren (SD) säger att hennes parti inte har varit jättepositiva till fyrspårsavtalets åtaganden.

– Nej, det enda vi får är en station i Alsike och en upprustad perrong. Men vi kommer nu att ställa jättehöga krav på Trafikverket både för att minska buller kring spåret, men också för att försöka se till att de bygger stationsområdena på rätt sätt.

undefined
Dragningen av de två nya spåren kan innebära att bland andra det gamla godsmagasinet vid stationen, som i dag är lokal för secondhandbutiker, kanske måste rivas eller flyttas. Det är inte bestämt än vilken sida om nuvarande räls som de två nya spåren ska byggas.
undefined
"Att flytta på Knivstas gamla stationshus vore förödande för det kulturhistoriskt unika järnvägsområdet i centrum. Området borde förklaras som byggnadsminne", sa Knivstabon Henrik Sandevärn, expert på byggnadsvård, i en intervju med UNT 2023.

I önskemålen ingår exempelvis även en vänthall för pendlarna.

undefined
I Knivsta centrum finns även det röda så kallade Modinshuset eller bankhuset kvar. Här fanns förr Modins järnhandel och sedan blev villan lokal åt Upplandsbanken i Knivsta (som senare bytte namn till Sparbanken/Swedbank).

Järnvägsbygget startar år 2028. Fram till dess blir det nu en samrådsperiod där kommunen och invånare kan lämna in synpunkter till Trafikverket på den kommande detaljerade järnvägsplanen. De styrande partierna säger att de kommer att ha mycket höga krav på framkomlighet, bullerskydd med mera.

– Vi vill göra det här ihop med Knivstaborna. Efter årsskiftet arrangerar kommunen en tidig medborgardialog där det ska finnas utrymme både för att ta emot information genom presentationer, och att komma med synpunkter, säger kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (Knivsta.nu).

Karta: Stationshuset Knivsta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!