Fempartimajoriteten (M, S, C, MP och V) har kritiserats hårt av oppositionen (KNU, SD, KD och L) som anser att Knivsta växer för fort, något UNT berättat om i flera artiklar.
Politikerna är djupt oeniga i synen på fyrspårsavtalet med staten från december 2017. I utbyte mot två nya järnvägsspår, en ny järnvägsstation i Alsike och en ny påfart till E4 ska 15 000 nya bostäder byggas fram till 2057. Det skulle öka antalet invånare från dagens 20 000 till cirka 55 000.
Om en dryg månad är det val och just tillväxttakten ser ut att bli den hetaste valfrågan i Knivsta. I slutet av juli skickade UNT ut en enkät till samtliga partier i kommunfullmäktige där vi bland annat frågade hur de ser på fyrspårsavtalet och Knivstas utbyggnadstakt.
På frågan ”Vill ni riva upp fyrspårsavtalet med staten?” svarade sex av nio partier att de vill riva upp eller är positiva till att omförhandla avtalet.
JA TILL OMFÖRHANDLING:
Thor Övrelid (M): ”Moderaterna anser att fyrspåret behöver omförhandlas, vilket det finns möjlighet till. Innan en omförhandling accepteras av staten och mycket viktiga delar som järnväg, påfart och stationer finns på plats är det bara svart färg på ett papper.”
Mimmi Westerlund (KD): ”Vi vill riva upp fyrsspårsavtalet som innebär 15 000 nya bostäder, och som sannolikt ändå faller eftersom det är orealistiska planer. Vi vill i stället se långsammare utbyggnadstakt och vårt förslag är att bygga en trädgårdsstad med småskalighet och grönska i fokus.”
Monica Löfgren (SD): ”Det är en riksangelägenhet att det byggs två spår till mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm. Knivstas åtagande om 15 000 nya bostäder är fullständigt oansvarigt av de partier som röstade för detta avtal 2017. Vi kommer att riva upp detta åtagande.”
Matilda Hübinette (KNU): ”Ja, Knivsta.nu anser att det synnerligen stora beslutet om fyrspårsavtalet togs av de styrande partierna utan att förankras med medborgare och med oppositionspartierna. Vi vill inte att det byggs högt, trångt och snabbt, något som är direkt kopplat till fyrspårsavtalet.”
Jacob Risberg (MP): ”Vi tycker att man ska kunna lita på ingångna avtal, och i det här fallet är det av yttersta vikt att vi så snart som möjligt får tillgång till fyra spår och en tågstation även i Alsike för att möjliggöra och förenkla miljövänlig pendling för fler. Vi är dock öppna för att omförhandla avtalet.”
Lotta Wiström (L): ”Vi tycker att avtalet ska omförhandlas för att väsentligen minska antalet bostäder kopplat till avtalet. Däremot behöver regionen och Knivsta fyra spår vilket är viktigt att poängtera.”
NEJ TILL OMFÖRHANDLING:
Harriet Swanberg (S): ”Nej, vi anser att det är möjligt att anpassa kommunens åtagande via de årliga avstämningarna som ska göras enligt avtalet, precis på samma sätt som Uppsala har gjort.”
Boo Östberg (C): ”Nej, fyra spår mellan Stockholm och Uppsala är en mycket viktig infrastruktursatsning för Knivsta, regionen (Mälardalen) och hela norra Sverige. Inte bara för personbefordran, utan är minst lika viktig för godstransporter av teknik, energi och råvaror.”
Christer Johansson (V): ”Nej. Avtalet innehåller regelbundna uppföljningssamtal som hanterar händelser i omvärlden, som kan påverka avtalet. Vänsterpartiet vill i det framtida Knivsta, som det står i avtalets PM, prioritera barnen och klimatet.”