Socialförvaltningen som i dag sitter i gamla servicehuset, hemtjänstens administration i Estrids gård, eventuellt de kommunala bolagens personal från gamla brandstationen med flera kan framöver få nya arbetsplatser i kommunhuset. Men det blir inga fasta arbetsplatser, utan istället ett så kallat aktivitetsbaserat kontor.
– Ja, det stämmer att vi ska koncentrera fler arbetsplatser till kommunhuset. Det är viktigt att vi anpassar oss till den nya verkligheten med en viss del hemarbete och ökad digitalisering, säger kommunstyrelsens ordförande Göran Nilsson (M).
Det nya arbetssättet innebär att många inte får några fasta kontorsplatser, utan att man ska välja den plats och utrustning som passar för de arbetsuppgifter som ska utföras olika dagar.
Ska alla sitta i huset?
– Nej, det kommer nog vara delar utanför också. Men grundtanken är att vi ska fylla kommunhuset. Det finns fördelar med att samarbeta över sektorsgränserna och så vidare. Det är inte heller lämpligt att dirigera det här för hårt, utan i vissa situationer och för vissa arbetsuppgifter passar det bra att jobba hemifrån, medan det i andra situationer och yrken krävs en tät dialog med andra.
Enligt Göran Nilsson kommer även kommunens kostnader att minska genom att fler ska dela på en mindre lokalyta.
– Ja, det kommer nog att bli en fördel ekonomiskt också eftersom det här kommer att innebära färre kvadratmeter per medarbetare.
Exakt hur arbetsplatserna ska organiseras och vilka som ska flytta in i huset är inte beslutat än. Men pengar har avsatts för att bygga om kommunhuset och en mindre del av ombyggnationen (till en kostnad av 2,3 miljoner kronor) har redan startat.
– Exempelvis ska nu den offentliga toaletten byggas utanför kontorsdelen så att vår personal inte ska behöva släppa in folk i kommunhuset när någon behöver låna toaletten.
Kristdemokraterna gjorde ett särskilt yttrande då beslutet fattades i kommunstyrelsen.
– Vi är inte emot hela beslutet, men ställer oss frågande till att den före detta kafélokalen i bottenplanet ska göras om till ett kommunkontor som man i dagsläget inte ens vet exakt vad det ska användas till. Det här är den bästa lokalen i Knivsta, med direkt stationsnära läge, därför borde en kommersiell aktör få bedriva verksamhet där istället, säger Mimmi Westerlund (KD).
Även Knivsta företagarförening ställer sig frågande till beslutet om Kafé Hörnets före detta lokal. De efterlyser en bättre dialog angående lokaler.
– Ja, det är en attraktiv lokal för företagare. Vi är förvånade över att kommunen inte hörde av sig för att undersöka intresset. Kommunen har blivit bättre på företagsdialog under senare tid, men i den här frågan har man bara antagit att ingen företagare är intresserad av att ta över lokalen. De har tagit ett beslut på kammaren från politiskt håll, säger Daniel Ceder, vice ordförande i företagarföreningen.
Göran Nilsson svarar att huset är byggt för kommunens behov.
– Vi har haft tre entreprenörer som drivit verksamhet där, men ingen har lyckats. Vi behöver lokalen när vi ska öka antalet tjänstemän i kommunhuset, så kom vi fram till att det är den bästa lösningen, säger Göran Nilsson.
Men Daniel Ceder håller inte med.
– Det är lite svårt att förstå varför man måste ha fler kontorsplatser för kommunanställda mitt i centrum. Det folk som bor här önskar sig mest är ju ett levande centrum, säger Daniel Ceder.