Här ställer civilingenjörer, naturvetare med flera upp på sin fritid för att hjälpa elever lära sig räkna.
Det är så tyst i klassrummet att man hör pennorna raspa mot papperet. Det är en timme sedan räknestugan öppnade för kvällen och deltagarna verkar ha kommit igång ordentligt.
– Vi väntar oftast till deltagarna räcker upp handen med att hjälpa till. Men då och då går vi också runt och frågar hur det går, säger Knivstabon Gunnar Greek, en av volontärerna.
Han är pensionär och tidigare matematiklärare som under senare år har haft abstinens från jobbet.
– Det är väldigt roligt när man förklarar för någon och ser att; nu har han eller hon begripit. Det är därför jag är här, för att jag saknade den kicken, säger Gunnar Greek.
Den här kvällen är det några mellanstadieelever och några högstadieelever på plats. Just i högstadiet börjar tempot i matematikundervisningen bli hög och det är lätt att halka efter.
Olivia Bergström, från Margaretaskolan, är en av de elever som har gått till räknestugan alla fem gångerna hittills. Hon tycker att det är jättebra att den finns.
– Det är bra både för alla som behöver hjälp, men också för dem som tycker det är kul att räkna, säger Olivia Bergström.
Maja Ryberg som går i åttan i Thunmanskolan håller med.
– Ja, det här är exempelvis bra för dem som inte har hjälp hemma, som inte har någon förälder som är bra på matte, säger Maja Ryberg.
I räknestugan känner Olivia Bergström att hon räknar sina läxor snabbare än hemma.
– Det är lättare att koncentrera sig när man går hit bara för att räkna. Här har jag ingen mobil på eller annat som stör, säger hon.
Bara att det finns vuxna i närheten som vet hur talen ska lösas, kan göra att elever också blir säkrare på sig själva när det gäller att räkna, enligt Gunnar Greek.
– Vi har även haft några från SLU här. De ville ha hjälp med sin grundkurs i matematik. Alla är välkomna från mellanstadiet och uppåt. Det är bara roligt om det blir blandade åldrar, säger Anders Östgaard, som till vardags arbetar på en IT-avdelning.
Han tycker att matematik är roligt, men använder inte sina gamla kunskaper så mycket i jobbet.
– Därför tyckte jag att det här var ett bra sätt att friska upp kunskaperna, samtidigt som jag försöker hjälpa andra, säger Anders Östgaard.
I Uppsala och på andra orter i Sverige har räknestugorna blivit en succé.
– Jag tror att det är viktigt att det här finns som ett komplement till skolan. I matematik måste man ha de grundläggande stegen för att kunna gå vidare. Missar man ett steg i undervisningen, då kan man tappa intresset för hela ämnet, säger Gunnar Greek.
En annan av eleverna, Samuel Ryberg, håller med om att räknestugan är en bra idé.
– Räknestugan är bra för dem som har föräldrar som jobbar sent eller om man bara behöver komma ikapp. När man kommit ikapp blir det mycket lättare i skolan också, säger han.