Klassen har chans att ta hem segern i kategorin grundskola år 1–3 i den stora skoltävlingen.
De 22 barnen på Gredelbyskolan har en egen webbplats som de sköter tillsammans. Där kan man följa klassens arbete i skolan.
När UNT kommer på besök en vanlig skoldag så arbetar eleverna i flera små grupper. Vissa dokumenterar dagens arbete, medan andra arbetar vidare i matteböckerna.
– Dagens ”instagrammare” är du Elin, säger klassens lärare Maria Franzén och ger en surfplatta till Elin Kronander, 7 år.
I dag är det hennes tur att ta dagens bild och sedan lägga ut den på Instagram.
Veckans matematikuppgift handlar om att förklara begreppet skillnad i subtraktion. Några barn har ritat och skrivit små räkneexempel med blommor, legogubbar och legobitar som minskar i antal. De filmar först teckningarna och texten de skrivit för hand. Därefter läser de upp sina räkneexempel och lägger till ljudet på rätt ställe i filmerna.
– Att även lägga på ljud är bra, eftersom man då tränar på att befästa matematikspråket, säger Maria Franzén.
Arbetet med att dokumentera klassens arbeten och äventyr syftar bland annat till att synliggöra barnens arbete och arbetsprocesser. Motivationen i skolarbetet har också höjts sedan man började arbeta med webbplatsen, it-teknik och internet.
– Det är kul att jobba med det här eftersom många ser hur mycket vi jobbar i skolan, säger Sara Åhgren-Lysén, en av eleverna.
Maria Franzén håller med.
– Det händer något bland eleverna då fler än bara ”fröken” ser vad man arbetar med. Att få verkliga mottagare som ibland kommenterar barnens arbeten, gör att arbetet i skolan blir mer på riktigt, säger Maria Franzén.
Att klassen inte har varsin surfplatta ser flera av eleverna inte som någon nackdel eftersom de då får arbeta ihop.
– När det gäller tekniken så lär eleverna varandra väldigt mycket. Genom att arbeta på det här sättet så utjämnas teknikkunskaperna som annars är väldigt skiftande från början, säger Maria Franzén.
En tredje fördel är att föräldrarna nu blir mer delaktiga i barnens skolarbete. I Ettan gul är det ingen förälder som protesterat mot att eleverna ska använda surfplattor och datorer på skoltid. Tvärtom så läser både många föräldrar och mor- och farföräldrar bloggen varje dag.
För att skydda barnens integritet använder man aldrig sina rikta namn på bloggen. Eleverna har istället hittat på smeknamn som de använder där.
Medvetenheten kring källkritik har också ökat sedan sjuåringarna har fått lära sig mer om internet på skoltid.
Nu frågar de sig ofta vad som är sant eller inte av det de läser på internet, enligt Maria Franzén.
– De skriver också redan ner hänvisningar till var de hittat olika påståenden eller fakta, säger Maria Franzén.
Felix Rehn och Sara Åhgren-Lysén som sitter och skriver dagens blogg, tror att de kommer ihåg det de lärt sig bättre nu när mycket finns dokumenterat.
– Kommer man inte ihåg vad man lärde sig så kan man ju alltid gå tillbaka och titta på bloggen, säger Felix Rehn.