Dagmar oroade Norbor

NYHETER. Stormen Dagmars framfart under julhelgen innebar stora problem runt om i kommunen sedan träd fallit och ett flertal abonnenter, bland annat i Nor, blev av med både elektricitet och telefon under flera dygn.

Knivsta2014-02-18 15:51

En av dem som drabbades var Inger Ljungkvist på Olof Thunmans väg i Nor. Hon fick tillbringa delar av julhelgen utan el, telefon och bredband när stormen Dagmar drog fram.
– Jag vaknade vid halv tre på natten mellan juldagen och annandagen och märkte att det inte lyste på gården. Som tur är har vi både vedspis och panna, så värmen var inget problem.

Eftersom hon såg till ett av grannhusen när de var bortresta, och det fortfarande hade ström, kunde hon lägga över maten i deras kyl och frys, samt ladda mobiltelefonen hos dem.
– Det tog 38 timmar innan vi fick tillbaka strömmen och vi är nu inne på fjärde dagen utan telefon, säger hon.

I huset intill bor Pär Bergman. Han har precis varit ute och sågat itu två stora granar som har rotvält in på hans tomt.
– De slet av elledningen och nu ligger de tvärs över staketet i en stor hög mellan oss och grannen, säger han.

Vems ansvar det är att rensa upp vet han inte, men för att minska risken för ytterligare skador har han sågat av stammarna i flera delar med sin motorsåg.
– Precis som de flesta i området har vi kamin, så uppvärmningen gick bra. Värre var att vi blev utan vatten då vi har egen brunn och pumpen drivs av ström, så vi fick låna vatten av grannarna, säger han och fortsätter:
– Men det värsta var faktiskt att kyl och frys inte fungerade. Vi fick köpa färdig mat och så åkte jag till Statoil och köpte gasol och tog fram grillen. Det är inte ofta man grillar i december, säger Pär Bergman.

Efter 38 timmar kom strömmen tillbaka, men han är fortfarande utan telefon och bredband. Först efter drygt tre dygn är Relacom, inhyrda av telefonledningens ägare Skanova, på plats med två bilar och flera reparatörer för att laga kabelbrottet i en inhägnad hage intill Ledingevägen, inte långt från Pär Bergmans hus. Ett genomruttet träd hade dragit med sig telefonledningen i fallet. Flera andra träd ner mot Säbysjön hade också rasat omkull i stormen.
– För att alla ska ha fungerande telefoner så fort som möjligt gör vi en provisoriska lagning och kommer tillbaka senare för att göra en permanent lösning. I dagsläget är det 50–60 abonnenter i Nor som saknar fast telefoni, säger en av Relacoms reparatörer.

Även om han och hans kollegor lyckas få i hop tåtarna och lösa just det här kabelbrottet, och eventuellt några fler lite längre bort, så är inte saken ur världen för Pär Bergman.
– Vi har telefon via ADSL och enligt vår leverantör kan det ta längre tid innan det är lagat då någon grävt av en ledning, så det är tur att mobiltelefonerna fungerar, säger han.

Även intilliggande Noors slott blev utan ström och telefon, men tack vare att det var helgstängt drabbades inga gäster.
– Det hade varit svårt att hålla i gång verksamheten utan ström, så för vår del var det tur att det hände i mellandagarna, säger Pia Uddås som jobbar på Noors slott.

Eftersom strömmen kom tillbaka inom drygt ett dygn klarade sig den nedfrusna maten.
– Telefonen var ett större problem, men vi fick växelnumret omkopplat så att samtalen gick direkt till mobilen, och vi lade ut information om det och att mejlen inte fungerade på vår hemsida, säger Pia Uddås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om