Charlie lär eleverna omtänksamhet
Varma kramar på schemat. I projektet Charlie får eleverna på Alsike nya skola lära sig om skolans värdegrund genom att ord som trygghet, omtanke och solidaritet blir konkreta.
Stor erfarenhet av Charlieprojektet har Anna Smeets, Lisa Wetterborg, Nicole Högberg, Gustav Lundgren och Carl-Johan Meyer.
Foto: Hans E Ericson
Så kan det låta i årskurs 4, som sedan första skolåret arbetat med projektet Charlie där varma kramar eller uppåtpuffar ingår som en del i undervisningen.
Barnen har på ett tidigt stadium lärt sig att ge varandra stöd och uppmuntran. Komplimanger och uppskattning.
Tittar snällt
Det var Anna Smeets, fritidspedagog på skolan, och hon tog med sig arbetssättet när hon började arbeta i Alsike för ett par år sedan.
— Jag ger ganska ofta varma kramar till klasskompisar, säger Nicole Högberg som går i fyran. Två gånger om dagen, snälla saker.
I ett av klassrummen ger kompisen Lisa Wetterborg ett exempel:
— Åh, vilket fint hår du har.
Gustav Lundgren förklarar att varma kramar är lika med uppskattning. Känslan efter att ha fått en varm kram är glädje och värme, säger han.
— Det är inte så lätt att förklara hur man gör, men jag brukar titta på personen snällt, säger Gustav Lundgren.
Uppåtpuffar och nedåtpuffar
Men ibland blir det fel.
Runt ett av borden på fritids förklarar Lisa Wetterborg att för många uppåtpuffar kan uppfattas som fjäsk. Det måste vara ärligt.
Nedåtpuffar ska undvikas. Carl-Johan Meyer ger ett exempel:
— Om någon säger att han fyller år och får svaret; vad är det med det då, så är inte det schyst.
Alla fyra gillar modellen.
— Ett av våra bästa ämnen, säger Gustav Lundgren.
Han tror att de flesta i klassen blivit snällare tack vare arbetsmodellen.
Anna Smeets fyller i att eleverna lärt sig tänka på andra.
Hon tycker inte att det gått inflation i omtänksamhet. Eleverna har hittat nivån, och tanken är att hela skolan ska involveras.
— Allt det här finns i skolans värdegrund, men för att orden ska få betydelse måste de omsättas och förankras hos barnen, säger Anna Smeets.
Fakta:
Projektet Charlie är ett undervisningsprogram från USA som ursprungligen kom till för att förebygga droganvändning. Programmet kom till Sverige på 1990-talet och har här modifierats. Syftet är att bygga upp sociala färdigheter och stärka självkänslan. I övningar, rollspel och lekar får eleverna lära sig uttrycka känslor. Målet är en djupare förståelse för andra vilket ska underlätta framtida relationer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!