Mitt på dagen, en vanlig torsdag i februari, stannade en chaufför på en hållplats i Knivsta för att vänta in sin avgångstid. Plötsligt knackade det hårt på framdörren. När chauffören öppnar står en man utanför och skriker.
”Han säger att jag inte får stå på platsen och använder fula ord om min bakgrund och att jag är ifrån en ´apas´ släkt”, berättar chauffören i en anmälan som hans arbetsgivare, Mohlins bussar AB, har skickat till Arbetsmiljöverket.
Därefter kommer flera hot och när chauffören försöker flytta fordonet ställer mannen sig enligt chauffören på knä framför bussen. Chauffören går ut för att kolla så att mannen inte försöker sabotera fordonet, men blir då, enligt chauffören, anfallen av mannen. Det hela slutar med att chauffören brottar ner mannen och en förbipasserande lyckas få mannen att lämna platsen.
Att busschaufförer angrips är inte vanligt i Knivsta, enligt Peter Mårtensson på Mohlins bussar – det bolag som kör skolbussar och vanlig linjetrafik åt UL i Knivsta.
– Vi har varit ganska förskonade mot våldsamma incidenter i Knivsta, säger han.
Bolaget kör även det mesta av skoltrafiken i Enköping, Uppsala, Östhammar och Tierp samt vissa andra regionala linjebussar åt UL i de fem kommunerna i länet.
Har det blivit hårdare stämning på bussarna?
– Ja, överlag har det ju blivit lite så i samhället att människor är mindre respektfulla mot varandra. På bussarna märks det exempelvis genom att vissa tycker att de ska få åka gratis och att en del är otrevliga mot chaufförerna.
I Knivsta körs lokalbussar från stationen mot Alsike fram till cirka klockan halv ett på nätterna.
– Visst händer det att folk tjafsar om biljetten och inte vill betala. Men det händer nog mer frekvent på stadsbussarna under helgkvällar i stan, säger Peter Mårtensson.
Till vardags och på dagtid handlar bussproblemen i Knivsta mer om att det tidvis kan vara livligt i vissa bussar och förekomma skadegörelse. Väktare och kontrollanter har vid några tillfällen skickats ut och efter det har problemen löst sig.
Vad ger ni för råd om exempelvis ett stökigt gäng kliver ombord?
– Vi avråder definitivt från att försöka avhysa någon från bussen. Det enda uppdraget chaufförerna har är att upplysa om att alla måste ha en giltig biljett, annars riskerar den som "plankar" att åka på en kontrollavgift.
I bussarna finns två knappar. En som meddelar UL om att biljettvägran har skett så att de kan skicka ut kontrollanter, samt ett överfallslarm som kallar på väktare då något våldsamt inträffat. I väntan på hjälp är chaufförerna ofta ganska ensamma.
– Därför vill vi inte att de lämnar sin plats, kastar av någon eller börjar argumentera med personer som inte vill betala. Det är inte värt det. Utöver överfallslarm håller vi nu även på att montera in övervakningskameror i ett tiotal av våra bussar i länet. Förhoppningen är att de ska fungera repressivt mot skadegörelse och trygga förarnas arbetsmiljö, säger Peter Mårtensson.
Händelsen i februari anser han vara utagerad, eftersom mannen som hotade chauffören ska vara under uppsikt av sin arbetsgivare och att chauffören enligt arbetsgivaren mår bra och nu har lagt händelsen bakom sig. Chauffören gjorde en polisanmälan, men ärendet lades ner av polisen.