Broreparation ledde till E 4-köer
På tisdagsmorgonen uppstod den första rejäla bilkön till följd av renoveringen av E4-broarna över Valloxen i Knivsta. Det lär inte vara sista gången, för arbetet ska pågå i månader.
Anders Wiik är platschef för broreparationen.
Foto: Rolf Ham,ilton
En mindre grupp vägarbetare hade sin första arbetsdag på den norrgående bron på tisdagen och redan vid elvatiden hade Håkan Jogenby hunnit klyva asfalten ett tjugotal meter med sin högljudande vägmaskin.
- Man är glad att man inte pendlar till Stockholm, säger han.
Vägverket har beräknat att vägarbetet orsakar tidsförluster för bilisterna på cirka 35 minuter på sträckan Stockholm-Uppsala.
Den 120 meter långa bron som i vanliga fall bär upp den norrgående trafiken ligger öde fram till sommaren på grund av reparationerna. Därefter ska trafiken omdirigeras och den södergående bron repareras.
- Själva utförandet har vi gjort otaliga gånger men inte med så här mycket trafik inblandad. Och broarna är relativt långa, säger platschefen Anders Wiik från Vägverket produktion.
Vägsaltet gör att såväl balkar som räcken vittrar sönder med tiden. Därför ska kantbalkar och räcken bytas. De nya betongbalkarna gjuter man på plats, det är därför arbetet lär pågå i månader.
- Det är ganska många moment. Först ska man klippa bort, sedan ska man upp med formställningar och gjuta ny betong på plats, säger broreparatören Markus Andersson.
Till skillnad från andra projekt slipper vägarbetarna närgångna bilister som svisschar förbi alldeles inpå skosnöret. Just nu passerar all trafik förbi på den ena bron medan vägarbetarna kan arbeta i lugn och ro på den andra.
- Arbetsmiljömässigt finns det bara fördelar för oss. Men naturligtvis kommer bilisterna i kläm, säger platschefen Anders Wiik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!