Brister på Waldorfskola
Solstigens Waldorfförskola i Knivsta har brister. Det framgår av en rapport som bygger på en inspektion av den enskilda förskolan. På inte mindre en sju punkter förväntas Solstigen förbättra kvaliteten.
När besöken gjordes i början av oktober fanns ingen föreståndare för Solstigens förskola och läget är detsamma i dag. Endast en person i personalgruppen var vid inspektionstillfället formellt utbildad för att ta hand om barn.
Men föräldrarna har trots det "tilltro till personalen".
De 27 barnen, som är från 1—5 år, undervisas enligt Waldorfpedagogiken. Men den finns inte på pränt. Inte heller någon verksamhetsplan, modell för uppföljning eller kvalitetsredovisning kunde visas upp.
Det finns heller inga rutiner för hur synpunkter och klagomål tas emot. På område efter område redovisas luckor: ingen dokumentation om barns inflytande har påträffats, inga rutiner för övergång tillförskoleklass. Personalen känner inte till den policy som kommunen, i samarbete med enskilda förskolor, tagit fram om slussning av barn till förskoleklass. Medarbetarsamtal har erbjudits personalen, men har inte kommit igång ännu. Och så fortsätter det genom stora delar av redovisningen, som skol-, kultur och socialnämnden tar ställning till på onsdag.
"Solstiges förskola saknar dokumentation över sitt arbete, verksamhetsplaner med mål och verksamhetsuppföljningar, vilket gör det svårt att bedöma om man bedriver en god pedagogisk verksamhet", står det i inspektionsrapporten.
En uppföljning av effekterna av tillsynen i oktober väntas inom det närmsta året.
— Jag vill inte uttala mig innan sks-nämnden tagit del av skrivelsen. Hur nämnden ställer sig blir avgörande för vårt fortsatta arbete, säger Victoria Bellander på Solstigens Waldorfförskola.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!