Brandmän oroas över att vägarbetet på Gredelbyleden riskerar att försena brandkårens utryckning när Knivsta brandstation är obemannad nattetid, vilket UNT berättat tidigare. Oron gäller dock inte utryckningsfordonen.
Oron handlar i stället om att brandmännen ska infinna sig på brandstationen på Gredelbyleden inom fem minuter efter ett larm. Flera i personalen åker hemifrån i sina privata bilar och kan alltså inte visa för andra trafikanter eller vägarbetare att de måste fram. Brandmännen efterlyste därför bättre dialog med kommunen inför planerade vägavstängningar.
Men enligt Brandkåren Attunda, där Knivsta brandstation ingår, ska brandmännens åsikter ”inte likställas” med brandkårens officiella ståndpunkt. På sin hemsida skriver brandkåren att kommunen ”i ärendet med vägarbetet vid Gredelbyleden haft en god framförhållning”.
Gredelbyvägen var tillfälligt avstängd i förra veckan under natten mot onsdag och följande natt på grund av asfaltering. Beslutet togs sent i produktionen och arbetet förlades på natten eftersom kommunen ville undvika ytterligare trafikstörningar på vägen.
På tisdag eftermiddag samma vecka fick brandstationen ett telefonsamtal från entreprenören som ville kontrollera att vägavstängningen inte medförde några problem. Brandpersonalen fick alltså informationen några timmar innan vägen stängdes av – och ett dygn efter att kommunen informerat allmänheten via sin hemsida och Facebook om att ”viss väntetid” kunde uppstå.
Är ni nöjda med det?
– Bara vi får reda på det i förväg så är vi nöjda, absolut, säger Martin Öhrstedt, förbundsdirektör och räddningschef vid Brandkåren Attunda.
Han säger samtidigt att orsaken till att verksamheten inte påverkades de aktuella nätterna var att personalen i tjänst hade tillgång till en så kallad blåljusbil.
– Vår styrkeledare som hade beredskap fick informationen i tid och gjorde bedömningen att vår verksamhet inte påverkades.
Brandkårschefen betonar att dialogen varit bra både med kommunen och den aktuella entreprenören och att brandkåren informerades om det omfattande vägarbetet på Gredelbyleden redan i februari.
”Det innebär att vi fått möjlighet att vara med i dialogen kring hur arbetet skulle utformas och den påverkan som eventuellt skulle bli för vår verksamhet och det i ett inledningsskede”, skriver Martin Öhrstedt i ett mejl till UNT.