"Beviset på att relationen har misslyckats"

NYHETER. Knivstabostäders tillförordnade vd Stefan Lundström tycker inte att hanteringen av ärendet dragit ut på tiden utan påpekar i stället att företaget gjort vad man kunnat för att lösa problemet.

Knivsta2014-02-18 16:01

– En ärendehan­tering på fyra år är oacceptabel, men i det här fallet har det inte tagit så lång tid. Det var en rad andra saker hon påpekade 2005 som vi inte bedömer häng­er ihop med fuktskadan som uppstod 2009.

Inledningsvis var ert besked att hon skulle bo kvar hemma medan ni åtgärdade problemet. Är det rimligt vid en mögelskada?
– Vid mindre ingrepp är det alltid vårt första alternativ. När vi förstod omfattningen av skadan erbjöd vi henne ersättningslägenheter, som hon tyvärr inte accepterade.

Valentina Popova ansåg att de också var mögelskadade. Varför lät ni inte OCAB göra en undersökning?
– Hyresgästerna kan inte anropa en konsulttjänst på egen hand. Vår personal gör en professionell bedömning utifrån ett förvaltarperspektiv och skulle aldrig tillåta inflyttning i en miljöfarlig lägenhet.

Ni gick till Kronofogden för att få Valentina Popova vräkt tre månader efter att hon stämt er vid Uppsala tingsrätt. Hur ska man tolka det?
– Det råkade bara bli så i det här fallet. Det är defi­nitivt ingen standardåt­gärd från vår sida när någon stämmer oss. Att vräka en hyresgäst är den absolut sista utvägen eftersom det är det ultimata beviset på att vår relation har misslyckats. Det är oerhört tråkigt både för den som vräks, men också för vår personal.

Är det vanligt att folk som betalar hyran hotas med vräkning?
– Vi har ofta ärenden hos Kronofogden, men att det går så långt som till vräkning händer bara i snitt knappt en gång per år. Men det här fallet är unikt eftersom motivet är att vi ej får tillträde till lägenheten. I regel handlar det om obetalda räkningar och vid ett tillfälle har det rört sig om allvarliga störningar av en våldsam person.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om