Under torsdagen informerade Trafikverket kommunens politiker om att de nya spåren i fyrspårsavtalet ska placeras utmed nuvarande rälsen genom centrala Knivsta.
Samtidigt fick politikerna reda på att löftena om att ta bort vägbommarna och skapa en bro eller mindre tunnel vid Knivstavägen, av kostnadsskäl har lyfts bort. Det kommer inte att finnas några pengar kvar i fyrspårsprojektet efter att man byggt de två nya spåren för 13,3 miljarder kronor.
– Men vi kommer att jobba hårt för att få en bro eller tunnel. Med tanke på att vi bara har en till överfart för vägtrafiken över järnvägen (Gredelbyledens bro), så kommer det inte att fungera om vi inte får en till planskild korsning, säger Monika Lövgren, gruppledare för SD.
Samtidigt säger hon att det lät som om det kan finnas pengar på annat håll inom Trafikverket.
– Ja, det kändes inte helt kört, men med tanke på att om det händer en olycka på Gredelbybron så finns ingen annan möjlighet att ta sig över järnvägen i Knivsta. Det är riskfyllt och vi kommer att jobba hårt för att korsningen söder om stationen ska byggas om.
Gredelbyleden är en hårt trafikerad väg där det även kör många långtradare.
Kommunstyrelsens vice ordförande Mimmi Westerlund (KD) håller med om att det är viktigt för kommunen att få två planskilda järnvägsöverfarter. I fyrspårsavtalet ingår ju att bygga fler bostäder och med det kommer vägtrafiken att öka.
– Där kommer vi behöva agera från kommunen och säga att vi kommer inte godta några försämringar i projektet, säger Mimmi Westerlund.