Bakslaget: Planskilda korsningen struken ur fyrspårsavtalet

Ombyggnaden av korsningen vid Knivstavägen har lyfts ur fyrspårsprojektet. Den kallduschen fick Knivstas politiker under torsdagen.
”Det kan bli väldigt sårbart för Knivsta”, säger Monika Lövgren (SD).

"Vi kommer behöva jobba tillsammans. Frågan är utlyft ur projektet ja, men Trafikverket var också väldigt öppna för att ha en dialog med Knivsta kommun om korsningen eftersom vi framhärdade att det var så viktigt, så det fanns även en vilja till dialog där", säger Mimmi Westerlund. På bilden står hon framför den trafikfarliga korsningen som stoppar upp vägtrafiken.

"Vi kommer behöva jobba tillsammans. Frågan är utlyft ur projektet ja, men Trafikverket var också väldigt öppna för att ha en dialog med Knivsta kommun om korsningen eftersom vi framhärdade att det var så viktigt, så det fanns även en vilja till dialog där", säger Mimmi Westerlund. På bilden står hon framför den trafikfarliga korsningen som stoppar upp vägtrafiken.

Foto: Kjell Sjöberg

Knivsta2024-11-08 18:00

Nyheten i korthet

  • Ombyggnaden av korsningen vid Knivstavägen i Knivsta har tagits bort från fyrspårsprojektet, vilket meddelades av Trafikverket till kommunens politiker under torsdagen.
  • Anledningen till detta är kostnadsskäl, då det inte kommer att finnas några pengar kvar i projektet efter att de två nya spåren byggts för 13,3 miljarder kronor.
  • Detta kan bli problematiskt för Knivsta, då det endast finns en överfart för vägtrafiken över järnvägen. Politiker kommer att arbeta för att få en bro eller tunnel vid Knivstavägen.

Under torsdagen informerade Trafikverket kommunens politiker om att de nya spåren i fyrspårsavtalet ska placeras utmed nuvarande rälsen genom centrala Knivsta.

Samtidigt fick politikerna reda på att löftena om att ta bort vägbommarna och skapa en bro eller mindre tunnel vid Knivstavägen, av kostnadsskäl har lyfts bort. Det kommer inte att finnas några pengar kvar i fyrspårsprojektet efter att man byggt de två nya spåren för 13,3 miljarder kronor.

– Men vi kommer att jobba hårt för att få en bro eller tunnel. Med tanke på att vi bara har en till överfart för vägtrafiken över järnvägen (Gredelbyledens bro), så kommer det inte att fungera om vi inte får en till planskild korsning, säger Monika Lövgren, gruppledare för SD.

undefined
"Korsningen med bommar strax söder om Knivsta station, måste ersätts av exempelvis en bro där alla trafikslag kan komma över. Det är otroligt viktigt för Knivsta eftersom vi bara har en övergång - den vid Gredelbyleden - och där går ju även tung trafik”, säger Monika Lövgren (SD).

Samtidigt säger hon att det lät som om det kan finnas pengar på annat håll inom Trafikverket.

– Ja, det kändes inte helt kört, men med tanke på att om det händer en olycka på Gredelbybron så finns ingen annan möjlighet att ta sig över järnvägen i Knivsta. Det är riskfyllt och vi kommer att jobba hårt för att korsningen söder om stationen ska byggas om.

undefined
Knivsta kommun har i tiotals år blivit lovad en planskild korsning vid Knivstavägen. Här en bild på Knivsta.nu:s tidigare gruppledare Lennart Lundberg vid den trafikfarliga korsningen där bommarna i högtrafik är mer nedfällda än uppfällda.

Gredelbyleden är en hårt trafikerad väg där det även kör många långtradare.

Kommunstyrelsens vice ordförande Mimmi Westerlund (KD) håller med om att det är viktigt för kommunen att få två planskilda järnvägsöverfarter. I fyrspårsavtalet ingår ju att bygga fler bostäder och med det kommer vägtrafiken att öka.

– Där kommer vi behöva agera från kommunen och säga att vi kommer inte godta några försämringar i projektet, säger Mimmi Westerlund.

Karta: Knivstavägen järnvägskorsning
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!