Byggavfall från Uppsalaskola lades otillåtet i Knivsta

19 lass. Så mycket krossad betong från Kvarngärdesskolan tippade en av Uppsala kommuns underentreprenörer i Nyhagen, innan trafiken stoppades av Knivsta kommun. ”Vi kände inte till det”, säger de ansvariga för bygget av skolan.

Så här såg det ut i en hästhage kring 10 december. 13 december förbjöd Knivsta kommun med omedelbar verkan företaget Stockholms fastighetsanalys AB från att fortsätta ta emot byggavfall på sin gård i Nyhagen, utanför Knivsta.

Så här såg det ut i en hästhage kring 10 december. 13 december förbjöd Knivsta kommun med omedelbar verkan företaget Stockholms fastighetsanalys AB från att fortsätta ta emot byggavfall på sin gård i Nyhagen, utanför Knivsta.

Foto: Läsarbild

Knivsta2022-12-22 19:00

En genomgång visar att 19 lastbilar med släp har kört krossad betong från Kvarngärdesskolan till den omdiskuterade fastigheten i Nyhagen utanför Knivsta.

UNT har tidigare rapporterat att företaget Stockholms fastighetsanalys AB (SFA) har kört osorterat byggavfall och grus till sin fastighet i Nyhagen. SFA hade inga tillstånd och med hänsyn till risk för hälsa och miljö förbjöd Knivsta kommun dem från att fortsätta med verksamheten.

Tidigt fanns uppgifter om att en del av massorna i Knivsta kom från bygget av nya Kvarngärdesskolan i Uppsala.

UNT har försökt reda ut var avfallet i Nyhagen kommer från. En gravsten som hittats på platsen visade sig höra hemma i Vallentuna församling. När det gäller rivningen och bygget vid Kvarngärdesskolan så är det ByggDialog AB som är totalentreprenör på uppdrag av Uppsala kommuns bolag Skolfastigheter.

Enligt projektledaren Jonny Strandberg så har ByggDialog ett avtal med företaget MLT.

– MLT hanterar avfallslogistiken och det finns inget avtal med Stockholms fastighetsanalys, svarar Jonny Strandberg.

undefined
Projektledaren för nya Kvarngärdesskolan, Jonny Strandberg, trodde att de hade koll på vart byggavfallet tog vägen. Men det visade sig att underentreprenören i sin tur hade anlitat en underentreprenör.

Men efter att ha läst artiklarna i UNT så går ByggDialog igenom transporterna igen och det visar sig att 19 lastbilar med släp har kört krossad betong från Kvarngärdesskolan till Nyhagen. Krossad betong är inget riskavfall, men tippning av avfall kräver tillstånd, vilket fastighetsägaren SFA inte hade i Nyhagen.

En förklaring till att massor från skolan kom fel, kan vara att det förekommer så många underentreprenörer. Fram till åkeriernas sambandscentral är det fyra olika steg: från Skolfastigheter, till ByggDialog, till MLT och till TKV-trading.

Så här svarar Daniel Granath på ByggDialog.

– MLT (som skulle hantera avfallet. reds anm) har i sin tur avtal med TKV-trading för att ta emot rivningsbetong i Yrestahed, norr om Uppsala. Syftet där är att anlägga skogsvägar. Detta arbete har de tillstånd till och betongen som levereras är krossad och sorterad. Efter tisdagens artikel i UNT framkom det att TKV har skickat 19 lass med krossad betong från Kvarngärdesskolan till SFA i Knivsta, utan ByggDialogs eller MLT:s vetskap, svarar Daniel Granath.

undefined
Så här såg det ut i en hästhage kring 10 december. 13 december förbjöd Knivsta kommun med omedelbar verkan företaget Stockholms fastighetsanalys AB från att fortsätta ta emot byggavfall på sin gård i Nyhagen, utanför Knivsta.

Massorna som kom från Kvarngärdesskolan innehöll enligt Daniel Granath endast betongkross. Övrigt byggavfall som hittades i Nyhagen som eldosor, kablar, armeringsjärn med mera kommer från andra byggen. Knivsta kommun stoppade 13 december alla transporter till Nyhagen och utreder nu massornas ursprung.

Karta: Ledinge Nyhagen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!