Ännu ingen konsumentvägledare

NYHETER. I september förra året tog Knivsta kommunfullmäktige ett beslut om att skaffa en konsumentvägledare. Än finns det dock ingen och enligt kommunalrådet Göran Nilsson (M) kommer det att dröja

Knivsta2014-02-18 15:52

- Vi får dra oss fram några månader till på det sätt vi gör nu, säger han.
Knivstabygden rapporterade förra året om att kommunen skulle
skaffa en konsumentvägledare. Knivsta var då en av 21 kommuner i landet, av totalt 290, som inte hade en sådan, enligt Konsumentverket. Trots beslutet har ingen sådan tjänst tillsatts än.

Bortfall bland jurister
Enligt Göran Nilsson (M) beror det på att kommunen fått ett bortfall bland sina jurister. Av tre så har en slutat och en blivit långtidssjukskriven. Den tredje hoppar också in på ett sekreteraruppdrag som den sjukskrivne juristen har.
Trots det har den kvarvarande juristen hjälpt till och svara när Knivstabor ringt in med konsumentfrågor, tillsammans med just kommunalrådet Göran Nilsson.
- Det handlar om tre till fyra samtal i veckan, ibland färre, säger han.
Frågorna rör ofta köp av begagnade bilar, resor, telefonförsäljning och tvister med byggentreprenörer.

Kommer att dröja månader
Först när kommunen kan täcka upp för tappet av jurister kommer en att få det formella konsumentvägledningsansvaret. Det kommer att ta några månader innan man är där, enligt Göran Nilsson. Tills vidare fortsätter han och juristen att ta samtalen som kommer.
De två vanligaste råden är att bestrida fakturor fort, skriftligt och med en motivering, samt att höra av sig till advokatsamfundets advokatjour där man kan få en kostnadsfri konsultation i mer komplicerade fall, säger Göran Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om