Annorlunda år för majblomman – säljs digitalt

Varje vår brukar barn i årskurs fyra gå ut på gator och torg för att sälja majblommor för att motverka barnfattigdom. I år kommer försäljningen ske digitalt, via personliga webbshoppar.


Lotta Andersson tycker att lokalföreningarna får mycket stöd från riksförbundet: ”De kommer på lösningar”.

Lotta Andersson tycker att lokalföreningarna får mycket stöd från riksförbundet: ”De kommer på lösningar”.

Foto: Privat

Knivsta2021-02-11 12:30

Coronapandemin är anledningen till att årets försäljning av majblommor ska ske helt utan fysisk kontakt, genom att barn skickar ut länkar till personliga webbshoppar.

– Insamlingen ska ta hänsyn till social distansering i alla led, säger Lotta Andersson, ordförande vid Knivsta Majblommeförening.

I vanliga fall är Knivstas barn flitiga majblommeförsäljare berättar Lotta. Knivsta Majblommeförening brukar ta sig ut till skolorna för att informera elever i årskurs fyra, men i år kommer informationen att skickas ut och barn i årskurs fyra och fem får sälja. De som är intresserade får en länk kopplad till en personlig webbshop att skicka ut.

– De kan skicka ett sms eller mail till mormor, lägga en lapp i grannens brevlåda, skicka ut till föräldrarnas kollegor, säger Lotta.

10 procent av inkomsten från majblommorna går tillbaka till barnen. Sedan går en del till klassen, en del till riksförbundet och en del till behövande barn i den egna kommunen.

– Man kan tro att vi inte har så mycket barnfattigdom i Sverige men det har vi faktiskt. 186 000 barn i Sverige lever i barnfattigdom.

Majblomman som säljs är förra årets. Det har även skapats en ny majblomma i år, som 10-åriga Hana från Uppsala har designat, men den får köparna digitalt. I framtiden hoppas Lotta att försäljningen kan ske fysiskt igen.

– Barn i dag är väldigt datorvänliga, de kan nog tycka att det här är lite spännande. Vi hoppas på det bästa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!