Ängbyplan fortfarande bullrig men något grönare

Detaljplanen för det nya bostadsområdet i Ängby som var föremål för samråd våren 2017 har nu uppdaterats och ligger ute för granskning.

I planerna har spåren ritats in som fyra stycken istället för två.

I planerna har spåren ritats in som fyra stycken istället för två.

Foto: Knivsta Kommun

Knivsta2018-03-16 16:45

Mellan 650 och 700 lägenheter i hus upp till 8 våningar i suterräng mot vissa innergårdar planeras i Ängby, längs med Gredelbyleden väster om järnvägsspåren. Park- torg- och naturområden planeras också, liksom en förskola.

Trettio yttranden har inkommit på det tidigare förslaget, varav tio från privatpersoner eller grupper av personer – där alla utom en är kritiska. Ofta handlar Knivstabornas synpunkter om att de planerade bostadshusen ligger för tätt och är för höga. En del befarar ett miljonprogramliknande område och några gånger nämns Märsta som det skräckexempel Knivsta kan komma att förvandlas till.

– Jag är inte emot byggandet av bostäder, jag saknar dock ett helhetstänk och anser att vi är för ivriga i ambitionen att bygga bostäder, står det i en synpunkt.

– Kommer ni driva igenom detta, då tappar ni era gamla invånare, skriver en grupp Knivstabor.

Ängby är ett så kallat närnaturområde med stora gröna partier och skog som alltså kommer att bli betydligt mindre, om än större än i det första förslaget. Förutom den remsa som lämnas kvar mellan järnvägen (som ritats in med fyra spår istället för dagens två) och bostäderna, så har kommunen sedan förra förslaget förhandlat sig till ett parti skog från en privat markägare för att kunna bevara den i anslutning till Ängby. Planerna har även ändrats för att sammanhängande skog ska bilda en "grön länk".

– I ett större naturområde finns fornlämningar, det är därför vi valt att lämna det, säger planhandläggaren Stina Andersson.

Trafikbuller står i fokus för många synpunkter, inte enbart från de tåg som ska gå oftare och med högre hastighet, utan även från biltrafiken på Gredelbyleden. I bulleranalysen är det just bostäderna utmed denna som är mest utsatta, och "för att området ska lämpa sig för bostäder" föreslås ett 4 meter högt och 270 meter långt skydd. Sedan den första detaljplanen lades fram har bullerutredningarna blivit klara och några justeringar gjorts för att innergårdarna ska bli tystare, men fortfarande är de inte nere på de nivåer som till exempel Liberalerna i Knivsta vill se enligt ett yttrande.

Hur bullrigt blir det?

– Det blir bullrigt. Det är ju en avvägning man har gjort mellan olika intressen och man vill kunna bygga kollektivtrafiknära, säger Stina Andersson.

Till och med den 8 april ligger förslaget ute för granskning. Den 21 maj fattar nämnden beslut om att skicka planerna vidare till kommunstyrelsen och därefter fullmäktige.

Mer buller tillåtet

År 2017 mildrades kraven på bulleskydd vid bostadsbyggande, för att möjliggöra för förtätning och kollektivtrafiknära bostäder.

Detaljplanerna för Ängby utgår från dessa nya gränsvärden med ett tak på 60 dBA ekvivalent (alltså medelnivå under ett dygn) vid husfasad. Tidigare var max 55. I mindre lägenheter (upp till 35 kvadratmeter) har kraven mildrats ytterligare, och 65 dBA tillåts. Bullret från Gredelbyleden kommer att innebära att ljudet vid fasader riktade ditåt är högre än denna nivå, vilket innbebär att minst hälften av bostadsrummen kommer behöva vetta åt ett annat håll med max 55 dBA i ekvivalent ljudnivå och maxnivå 70 dBA nattetid. Värdet för maximal ljudnivå får där överskridas högst 5 ggr/natt.

Källa: SFS 2017:359

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!