Alsikebo trött på Telias löften

NYHETER. I december 2009 beställde Jonas Dahlgren telefon, bredband och tv via optisk kabel från Telia till familjens nybyggda hus på Åsgatan i Alsike. Trots att det gått ett halvår så fungerar varken telefon eller tv.

Knivsta2014-02-18 15:53

Jonas Dahlgren såg fram emot att titta på tv när kronprinsessan gifter sig den 19 juni i år och var därför ute i god tid.

-Telia lovade mig en offert vecka 1 2010. Vecka 6 fick jag efter flera telefonsamtal en offert från Telia på 15 000 kronor. Andra grannar i området har fått samma summa, säger Jonas Dahlgren.

Han vänder sig mot den bristande information han säger sig fått av kundtjänsten. Tjänster och saker som först skulle ingå i priset, har han i efterhand fått betala för.

-Nu ska jag plötsligt betala för bredbandsswitchen och digitalboxen, som Telia först sa var gratis. Dessutom tillkommer krypteringsavgift på 498 kronor om året plus en routerkostnad på 100 kronor i 18 månader om man vill ha mer än en dator, säger Jonas Dahlgren.

Han säger att ärendenummer och leveransdatum ändrats vid flera tillfällen.

-Telia lovade att jag inte skulle betala mer och att jag skulle kunna se på tv den 17 maj. Men efter det har de än en gång skjutit på datumet, denna gång till den 31 maj.

När tidningen talar med honom den 24 maj finns det visserligen bild i tv:n, men inget ljud.

-Tv4 sänder varje vecka ett program om familjen Bernadotte som jag gärna vill se. Nu har jag visserligen bild, men jag hör inte vad de säger. Ljudet kommer och går som vågor. Efter en kvart kommer ljudet tillbaka och därefter försvinner det, säger han.

Hur är det med bredband och IP-telefoni?

-Bredbandet fungerar bra, men telefonen är död. Det känns jättejobbigt med tanke på att vi lagt ut totalt 20 000 kronor med alla avgifter och extrakostnader. Vi borde ha satsat på en vanlig takantenn istället, säger han.

Björn Berg, informationsansvarig på Telia Sonera, säger att han inte vet vad som gått snett och vill därför återkomma med en kommentar.

-Först måste vi kontakta kunden och ta reda på vad det är som gått fel. Det ska självklart inte vara på det här sättet och naturligtvis ska han ha fungerande tv och telefon. Han ska också kunna se kungliga bröllopet på tv, säger Björn Berg.

Jens Flyckt

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!