70 blir 50 på Gredelbyled
Hastigheten sänks till 50 på Gredelbyleden på vägsträckan från Statoil bort till återvinningscentralen. Det beslutades på bygg-och miljönämndens senast möte.
— Senast i samband med anläggandet av den nya återvinningscentralen. I takt med att det har tillkommit fler utfarter har 70-sträckan blivit allt mer omöjlig. En sänkning till 50 underlättar för alla som vill ta sig ut på leden, säger Magnus Högbom.
Övergångsställen behövs
Att många gångtrafikanter korsar vägen för att ta sig mellan Ar och Statoil/Nova Park är också en bidragande orsak.
— Det krävs en hastighet på högst 50 kilometer i timmen om vi ska kunna ha markerade övergångsställen, vilket nu blir möjligt, säger Magnus Högbom.
Jörgen Kjeldgård (fp) tycker att hela resonemanget och även beslutet är felaktigt.
— Gredelbyleden är en genomfartsled, och en viktig sådan, som en av få bra alternativ i öst-västlig riktning. Ett faktum som vi som kommuninvånare borde acceptera, säger Jörgen Kjeldgård.
Han tycker i stället att det pågående arbetet med ett gestaltningsprogram för infarten från E4:an in till samhället borde innehålla tydliga trafikmiljöer som får trafikanterna att anpassa hastigheten.
— Hellre det än förbudsskyltar som begränsar hastigheten. Enligt min mening borde det krävas särskilda skäl för att frångå principen med 70 kilometer i timmen på en genomfartsled. På andra platser, även i vår kommun, har säkerheten lösts genom att gång- och cykelpassager går i tunnlar under vägen. En lösning som skulle fungera även här, säger Jörgen Kjeldgård.
Hans resonemang vann emellertid inget gehör i nämnden och nu är bygget av de två nya övergångsställena på den aktuella sträckan i full gång.
Fem nya säkrare övergångar
— Jag har sett en siffra på 400 000 kronor för de två samt de övriga tre som anläggs längs Gredelbyleden, vilket gör att de i runda slängar kostar 75 000 kronor styck, säger Anders Eskhult (c), ordförande i tekniska utskottet, som finansierar byggena via sin budget.
— Det ska dras fram el, anläggas och asfalteras refuger, sättas upp stolpar med intensivbelysning, målas om och skyltas upp, och allt kostar pengar, säger Anders Eskhult.
Det byggs nya övergångsställena vid Statoil/Nova Park, intill den nya kombinerade bussterminalen/pendlarparkeringen, samt i korsningen med Knivstavägen på andra sidan brofästet.
De vid Gredelbyskolan och korsningen med Kölängsvägen är redan klara.
En ledamot, Jörgen Kjeldgård (fp), reserverade sig mot förslaget.
Anders Olsson
08-594 405 93
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!