Uppmaningen: Hjälp Knivstas företagare genom krisen

”Backa Knivsta” ska hjälpa de lokala företagen genom coronakrisen och på sikt föda ny samarbeten mellan dem.

Patrik Ferdinandsson är verksamhetsledare på Nyföretagarcentrum i Knivsta.

Patrik Ferdinandsson är verksamhetsledare på Nyföretagarcentrum i Knivsta.

Foto: Cassandra Grönlund/arkiv

Knivsta kommun2020-04-22 11:30

Sajten backaknivsta.se lanserades i förra veckan och funkar som en slags exponeringsyta för företagare i kommunen. I korta videohälsningar uppmanar företagarna till att välja den lokala frisersalongen, blomsterbutiken eller bageriet, som har det knackigt nu till följd av coronavirusets utveckling. Målet är att företagen ska nå nya kundkretsar, men också att få det lokala näringslivet att kroka arm med varandra. Bakom initiativet står Nyföretagarcentrum och Knivsta Företagarförening.

– Initialt är det här ett sätt att hjälpa folk ur krisen, men i förlängningen hoppas jag att det kan leda till mer samarbeten inom näringslivet. Särskilt nu är det viktigt att alla förstår värdet i att hjälpas åt, och försöker nyttja varandra så långt det går, säger Patrik Ferdinandsson, verksamhetsledare på Nyföretagarcentrum i Knivsta.

En gemensam utmaning – och möjlighet – som de lokala företagen står inför är att få de pendlande kommunborna att handla lokalt.

– Många pendlare har ingen aning om allt som finns här och går i stället till affärer i Uppsala och Stockholm. Vi vill visa att man inte behöver hoppa över bäcken för vatten, säger Patrik Ferdinandsson.

I kommunen finns omkring 500 aktiva företag, berättar han. Bland de som hittills drabbats hårdast av coronaviruset finns konferensanläggningar och de som jobbar inom människonära yrken. Än så länge har dock Patrik Ferdinandsson inte hört att något företag begärts i konkurs till följd av utvecklingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!